![MNS/Szt/1292 Epitafium rodziny Bernda Ottona von Ramina - ujęcie z przodu; Owal ujęty czarnym obramieniem stanowi centrum kompozycji. W obramieniu herby przodków m.in.: Güntersbergów, Borcków, Blanckenburgów, Schwerinów, Kleistów, Eickstedtów, Rexsingerów i Oppenów. W zwieńczeniu dwa duże herby rodzin von Ramin i von Berge. Centralne pole, po bokach którego dwie hermy w postaci aniołów ze skrzydłami uniesionymi ku górze, przedzielone na pół napisem na czarnym tle: „Ich bin die Aüffersteung undt daß leben wer An mich glaubet”. Nad napisem przedstawienie zmartwychwstałego Chrystusa, odzianego w perizonium i czerwoną powiewającą pelerynę, trzymającego proporzec i unoszącego się nad grobem na tle jaśniejącego pola. Po bokach otwartego grobowca grupa budzących się żołnierzy. W dolnym polu przedstawienie ukrzyżowanego Chrystusa. Pod krzyżem czaszka i piszczele. U góry biała podpięta zasłona. . Po obu stronach krzyża, w czarnych strojach zostali przedstawieni Bernd Otto von Ramin i jego małżonka Ilsa Sabina von Berge oraz ich dwanaścioro dzieci – sześciu synów i sześć córek. Dwoje dzieci ma zaznaczone nad głowami czerwone krzyżyki. Podobizny dzieci są malowane pobieżnie, natomiast ujęcia rodziców są portretowe, choć i tak bardzo schematyczne. U dołu umieszczono inskrypcję ujętą w liście akantu z wkomponowaną główką putta.](/brepo/panel_repo/2024/02/21/obfmk8/contain-360-1000-max-mns-szt-1292-diga6954-m.jpg)
Epitafium rodziny Bernda Ottona von Ramina
1668
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe
Na obrazie epitafijnym przedstawiono scenę Ukrzyżowania i rodzinę fundatorów. Pojawia się na nim motyw samotnego Chrystusa umierającego na krzyżu pod pochmurnym niebem znany w sztuce baroku zarówno we Włoszech (Guido Reni), jak i w Niderlandach (Peter Paul Rubens i Anton van Dyck). Na Pomorzu w warsztatach malarskich taka kompozycja była często podejmowana w epitafiach. Twórca szczecińskiego dzieła malując postać Chrystusa wzorował się na szkole flamandzkiej, a dokładnie na dziele Petera Paula Rubensa (1577–1640), spopularyzowanego dzięki grafice Paulusa Pontiusa z 1631 roku.
Boleśnie spoglądający w niebo Chrystus na głowie ma koronę cierniową, wokół której rozświetla się aureola. Do krzyża przybita jest kartka z napisami w trzech językach – hebrajskim, greckim i łacińskim, które głoszą: „Jezus Nazarejczyk Król Żydowski”. Na drugim planie po obu stronach krzyża stoją członkowie rodziny fundatorów epitafium. Po lewej samotnie przedstawiony starszy mężczyzna, ubrany w ciemny strój z narzuconym na ramiona czarnym, długim płaszczem i białym żabotem, przewiązanym pod szyją szeroką czarną wstążką ułożoną w kształt muchy. Po prawej dwie dorosłe kobiety i cztery dziewczynki przed nimi ubrane są w stroje charakterystyczne dla 3. ćwierci XVII wieku. Dziewczynki w jednakowych czarnych sukienkach z białymi bufiastymi rękawami i kołnierzami ozdobionymi czarnymi kokardkami. Starsza z kobiet, przedstawiona w skromniejszym odzieniu, na głowie ma biały czepiec i futrzaną czapkę. Strój drugiej zdobią koronki oraz klejnoty, jak zawieszony na szyi podwójny sznur pereł. W ręku trzyma cytrynę – produkt wówczas ekskluzywny, więc świadczący o zamożności, ale będący również symbolem nadziei na zmartwychwstanie i życie wieczne. Trzymana w drugiej dłoni fioletowa róża wskazuje na smutek i żałobę. W oddali rysują się mury i wieże miasta. Skłębione chmury rozświetla nad głową Chrystusa pojedynczy klin światła.
Justyna Bądkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 153 cm, szerokość: 86 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
deska dębowa
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1668
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1577
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna