![MNS/Sp/1168 obraz - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie we wnętrzu po lewej postać stojąca, po prawej przedmioty (meble?) w pasiastych pokrowcach. Powyżej, pośrodku kompozycji sylwetka siedzącej kobiety z dzieckiem na ręku, za nią piętrzące się przedmioty (nadbudówki, karton, drabinka). Całość zamknięta po lewej płaszczyzną ściany szczytowej domu. W lewym górnym narożniku dziób statku z kominem. Koloryt: tony niebieskie różnych odcieni. Płaszczyzny drobne czerwieni, zgaszonego różu, żółci, szarości.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/jywv9f/contain-360-1000-max-mns-sp-1168-dscf0659-ppp.jpg)
Podróż
około 1946
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Alfred Lenica był muzykiem, który został malarzem. Oba żywioły artystyczne przejawiały się w wielu jego pracach. Czas okupacji podczas drugiej wojny światowej spędził w Krakowie. Tam poznał artystów, którzy później tworzyli Grupę Krakowską, do której dołączył formalnie w 1965 roku. Był blisko związany z Tadeuszem Kantorem, co zaowocowało między innymi wystawianiem prac podczas słynnej I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w grudniu 1948 roku. Od 1945 roku mieszkał w Poznaniu, tam zapisał się do Polskiej Partii Robotniczej. W 1957 roku osiadł na stałe w Warszawie, gdzie mimo już zaawansowanego wieku jeszcze bardzo czynnie działał. W jego dorobku można znaleźć liczne prace będące pokłosiem przemian w sztuce nowoczesnej, ale także dość dużo obrazów typowo socrealistycznych.
W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się między innymi obraz z 1957 roku. Należy do grupy dzieł, w których najwidoczniej przejawia się to, co indywidualne dla poetyki tego malarza (najbardziej były widoczne inspiracje – taszyzmem, informelem i surrealizmem). Mowa tu przede wszystkim o pokrywaniu powierzchni płótna kilkoma warstwami farby o różnych kolorach, które następnie specjalnymi narzędziami z tektury artysta kolejno odkrywał. W wypadku pracy ze zbiorów szczecińskich mamy zaś do czynienia z innym częstym zabiegiem, a mianowicie drippingiem, czyli swobodnym rozlewaniem i rozpryskiwaniem farby na podłożu. Niejednokrotnie przedstawienia wypełniał czarnymi i białymi lakierami z puszki. Obydwa sposoby tworzenia były też charakterystyczne dla Jacksona Pollocka. Obraz Lenicy to przykład ekspresyjnego malarstwa nieprzedstawiającego, w którym między innymi poprzez ciemną tonację uwidacznia się dramatyzm i atmosfera niepokoju.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 81 cm, szerokość: 123 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1946
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1976
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1960
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna