treść serwisu

Nr 1 

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

Twórczość Zbigniewa Romańczuka (1960– ) od z górą dwóch dekad cechuje analityczne podejście do problematyki obrazu cyfrowego. Rewolucja digitalna umożliwiła generowanie obrazów na podstawie systemu binarnego i oderwanie ich od materialnego podłoża, a poprzez sieć łączy komputerowych ich cyrkulację na niespotykaną dotychczas skalę. Obrazy złożone z pikseli cechuje nie tylko łatwość upowszechniania, ale też podatność na daleko idącą transformację. Otwartość na przekształcanie, korektę i manipulację w sugestywny sposób ujawnia odmienną specyfikę domeny cyfrowej, odróżniającą ją od świata tradycyjnych obrazów, trwale związanych ze swoim materialnym podłożem. Dzisiejsze zdominowanie ikonosfery przez obrazy cyfrowe ma bezprecedensowy wpływ na sposób w jaki postrzegamy rzeczywistość, a w konsekwencji na zmianę społecznych relacji i tworzenie się nowych modeli uczestnictwa w świecie.Te kulturowe i społeczne efekty oddziaływania epoki cyfrowej są naturalnym kontekstem i punktem odniesienia dla praktyki artystycznej Romańczuka. Żeby móc je w pełni zrozumieć artysta stawia najbardziej fundamentalne pytania o to, czym jest obraz cyfrowy, jaka jest jego natura i w jakie interakcje może wchodzić z innymi fenomenami wizualnymi, takimi jak na przykład klasyczne malarstwo.Nr 1 to obraz zrealizowany w trakcie wieloletniego, autorskiego programu artystyczno-badawczego pod nazwą Grid system, którego nadrzędnym celem było rozpoznanie problematyki obrazu w epoce rozwoju technik reprodukcji oraz możliwości kreowania i przetwarzania obrazów w środowisku cyfrowym. Jak wiele innych prac Romańczuka Nr 1 został opracowany na komputerze przy użyciu cyfrowej obróbki graficznej. Tak przygotowana przez artystę „informacja” została metodą druku cyfrowego przeniesiona na płótno, w efekcie czego powstał wielkoformatowy, materialny obraz, w którym rytmicznie rozmieszczona sekwencja powiększonych, rozpikselowanych punktów obrazu rastrowego, tworzy niezwykle sensualną, energetyczną całość o silnych efektach optycznych i gęstych strukturach modularnych.Magdalena Lewoc

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Romańczuk, Zbigniew (1960- )

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 132.5 cm, szerokość: 273.1 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

grafika komputerowa, druk cyfrowy

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

darowizna

Czas powstania / datowanie

2013

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Sp/1862

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji w innej instytucji

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd