![S/Mal/72/ML Na pierwszym planie po prawej staw, po lewej wał porośnięty trawą, o kamienistym brzegu. W oddali na brzegu cztery chatki o bielonych ścianach. Na horyzoncie niebieski łańcuch gór na tle nieba z ciemno – fioletowymi chmurami, poniżej przełęcz porośnięta na bokach lasami, z pasami zieleni i brązowej ziemi.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/f3ys3h/contain-360-1000-max-s-mal-72-ml-001.jpg)
Brzeg Dunajca w Sromowcach
1916 — 1941
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Jednym z najważniejszych tematów artysty po 1918 roku, kiedy to przeniósł się do Zakopanego, gdzie mieszkał do końca krótkiego życia (1923), stał się pejzaż górski. Jego twórczość z tego czasu wpisywała się w zasadnicze tendencje rozwoju plastyki, oparte na zasadzie uproszczenia, geometryzacji formy bądź działania czystą barwą, malarskim gestem i ekspresją.
Obraz z 1918 roku mierzy się z odczuciem przyrody jako żywiołu, eksponując brawurową grę malarską. Wykonany w niewielkim formacie, domagający się zbliżenia działa poprzez monumentalizację efektów wizualnych. Podzielony na dwie części kontrastuje wygiętą wklęsłym horyzontem ciemną partią gruntu i górującą, gwałtownie malowaną krótkimi, nieregularnymi pociągnięciami jasną masą chmur. Zróżnicowane partie obrazu są kształtowane zmiennymi efektami fakturalnymi i kolorystycznymi, ukazując krajobraz jako zderzenie mas atmosferycznych i jako ekspansywny żywioł – obraz wyzwala wrażenie ruchu nieprzewidywalnej energii.
Nieduży format zdradza przeznaczenie obrazu do dekorowania domowego wnętrza. Artysta umiejętnie reżyseruje akcję groźnych sił natury wydobytych gęstą konsystencją farby i zamaszystym malarskim gestem, obraz daje odczucie nieprzewidywalności przyrody w domowej strefie komfortu. Zakopiańskie widoki Rerutkiewicza nawiązywały i kontynuowały romantyczną ideę wzniosłości – stanu namiętności i doświadczenia ekstremalnego niebezpieczeństwa, obserwowanego jednak z bezpiecznego dystansu. W ten sposób wzniosłość prowadziła do stanu ukojenia i wysublimowanego przeżycia estetycznego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 19.5 cm, szerokość: 22 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 57 cm, szerokość: 73 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1916 — 1941
Muzeum Narodowe w Lublinie
1922
Muzeum Narodowe w Lublinie
1901 — 1944
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna