![MNS/H/933 Panorama Odry z Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego) - ujęcie z przodu; Widok na zakomponowaną w centrum obrazu łódź żaglową zacumowaną na Odrze w rejonie Wałów Chrobrego, których budynki (Rejencja i Muzeum) widoczne są w tle wraz z panoramą miasta utrzymaną w szarej zamglonej kolorystyce. Kadłub łodzi zielony, zwinięte żagle w kolorze rudym, niewielka lecz wyeksponowana świetlistym kolorem na szczycie masztu flaga armatorska czerwono-czarno-czerwona. Obok w lewej części przedstawienia drewniane belki odbojnicy, a z tyłu płynący holownik z czerwonym, dymiącym kominem. Po prawej stronie, za łodzią żaglową widoczny fragment biało-czarnego kadłuba barki oraz mniejszej łodzi z wioślarzem na dziobie. U dołu, uzyskana impastem toń spokojnie falującej rzeki, z odbijającymi się w niej statkami i mieniącym się w niej światłem słońca, wyłaniającego się zza szarych chmur. Doświetlone zostały także dwa duże gmachy w tle i zieleń na Hakenterrasse. Obraz sygnowany w prawym dolnym narożniku.](/brepo/panel_repo/2023/03/01/ywgbuu/contain-360-1000-max-mns-h-933-diga3009-m.jpg)
Panorama Odry z Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego)
około 1915
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w., Kartografia historyczna
Jednym z istotnych elementów przyczyniających się do rozwoju miasta jest jego włączenie do lokalnej i ogólnokrajowej sieci komunikacyjnej. W XIX wieku coraz większą popularność zyskiwał transport kolejowy, dzięki któremu można było szybko i bezpiecznie przemieszczać się w obrębie danej aglomeracji, ale także na dłuższych dystansach. Kolej zrewolucjonizowała transport lądowy zapewniając masowy ruch pasażerski, jak i towarowy.
Włączenie Szczecina do sieci komunikacji kolejowej podniosło atrakcyjność miasta i jego konkurencyjność wobec innych ośrodków miejskich. Choć poprowadzenie torów i wybudowanie dworca w zaplanowanej lokalizacji wymagało przekształceń przestrzennych, to pierwszy pociąg odjechał trasą łączącą Berlin ze Szczecinem już w 1843 roku. Z czasem także linie kolejowe zaczęły łączyć ze sobą poszczególne dzielnice miasta. W 1983 roku Królewska Dyrekcja Kolei Żelaznych w Berlinie opracowała projekt wydłużenia połączenia kolejowego w kierunku północnym aż do Polic. Budowę linii obwodowej Szczecin Główny – Jasienica przeprowadzono jednak dopiero w latach 1896 – 1898. Po 1898 roku linię zaczęto rozwijać o nowe bocznice kolejowe przy zakładach przemysłowych rozlokowanych wzdłuż Odry.
Prezentowany kolorowy plan Szczecina z 1894 roku ukazuje planowaną jednotorową linię kolejową otaczającą miasto od zachodu a biegnącą w kierunku północnym oraz jej przedłużenie przez Łasztownię (Lastadie) i Dąbie (Altdamm), wraz z zaznaczeniem dzielnic wchodzących w skład aglomeracji, rzekę Odrę z jej dwoma odnogami: Duńczycą i Parnicą. Mapa obrazuje również ówczesny kierunek rozbudowy śródmieścia – wypełnienie części zachodniej miasta wielorodzinną zabudową w postaci kamienic. Na Łasztowni zaś widoczne są jeszcze zarysy dawnych fortów, ale dodano już także projekt przyszłego portu wolnocłowego.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 66 cm, szerokość: 47.5 cm
Rodzaj obiektu
plan miasta
Technika
druk, barwny
Tworzywo / materiał
karton
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1915
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1720 — 1736
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna