treść serwisu

Koło dworca | U nàdraži

weduta

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Baraki obozów koncentracyjnych i zburzona Warszawa stały się dowodem hitlerowskiego bestialstwa. Ich wstrząsające zdjęcia obiegły świat, budząc pytania o kondycję współczesnego człowieka, możliwość rozwoju cywilizacji w cieniu Zagłady, a także moralny obowiązek artysty i sztuki po Holocauście. Obozowe przeżycia lewicowych twórców i ich rodzin znalazły odzwierciedlenie w ich rozliczeniowych dziełach. Podobna retoryka, wyrażona chociażby we wstrząsającym plakacie Paula Colina, towarzyszyła wystawie Warszawa oskarża, pierwszej ekspozycji zorganizowanej przez Biuro Odbudowy Stolicy w salach Muzeum Narodowego, przeniesionej następnie do Paryża. Jeden z najbardziej symbolicznych motywów pojawiających się na wielu fotografiach – stalowa konstrukcja wysadzonego Dworca Głównego przy Alejach Jerozolimskich – został uwieczniony także w kolorystycznie przygnębiającym cyklu Warszawa 1946 (1947–1948) Jaroslava Paura, studenta praskiej Akademii Sztuk Pięknych. Przebywający w Polsce malarz, zafascynowany francuskimi prądami, surrealizmem i egzystencjalizmem, utrwalił na innym płótnie budowę Trasy W–Z, jeszcze przed dodaniem figuratywnych dekoracji rzeźbiarskich. W chwili wprowadzenia nowej doktryny realizmu socjalistycznego ponure obrazy fizycznego zniszczenia oraz artystycznego „rozkładu” zastąpić miały optymistyczne wizje świetlanej przyszłości. Paur zdążył otrzymać za swe warszawskie prace odznaczenie Polonia Restituta. Pomnik dla zburzonego miasta (1947–1954) Ossipa Zadkine’a, ukazujący zdeformowaną postać ludzką z wyrwanym sercem, był wkrótce zupełnie nie do pomyślenia, tak w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, jak i zupełnie inaczej doświadczonej przez wojnę Republice Czechosłowackiej.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u góry z prawej ; 27) J. Paur Kladno CSR | U Nàdraži olej | … 18.000
  2. Nalepka/naklejka: na verso u góry pośrodku; Centralna Składnica Muzealna | Ministerstwa Kultury i Sztuki | W KOZŁÓWCE | pow. Lubartów woj. Lubelskie | 5279… 
  3. Sygnatura: na recto u dołu z prawej;  J Paur 48.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Paur Jaroslav (1918–1987)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 69 cm, szerokość: 54.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

1948

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa (województwo mazowieckie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/676

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd