![MNS/Szt/1250 Portret Johanna Gebharda Rabenera - ujęcie z przodu; Owalny obraz przedstawia mężczyznę w średnim wieku, w ujęciu en trois quarts, w wystudiowanej, choć pozornie swobodnej pozie. Prawą rękę grzbietem dłoni wspiera na biodrze, lewą podtrzymuje połę malowniczo udrapowanego płaszcza w kolorze ciemnego ugru w delikatne złociste wzory, z szaro-niebieskim podbiciem. Dopełnienie stroju stanowi zawiązana pod szyją chusta z modnej w 2. połowie XVII w. weneckiej koronki igłowej w wypukłe floralne wzory typu Point de Venise. Drapowany płaszcz, kosztowne koronki, a także długa, ciemna peruka allonge są oznaką dostojeństwa i godności. Miękki modelunek idealizuje rysy niemłodej już twarzy, łagodząc zmarszczki na czole i wokół ust. W przedstawieniu twarzy zwraca uwagę podjęta przez artystę próba psychologicznej charakterystyki portretowanego. Mężczyzna kieruje w stronę widza uważne, lekko zdystansowane spojrzenie. Mężczyzna ukazany został na ciemnym tle, z połyskującą po lewej stronie podwieszoną kotarą w oliwkowym kolorze i zarysem monumentalnej kolumny przy prawej krawędzi pola obrazowego.](/brepo/panel_repo/2024/02/21/gcj6mk/contain-360-1000-max-mns-szt-1250-diga6861-m.jpg)
Scena w porcie
weduta portowa ze sztafarzem
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Andreas Monsen Askevold zapisał się w historii norweskiego malarstwa przede wszystkim jako autor malowniczych widoków rodzimych fiordów. Najczęściej komponował obrazy z głęboką perspektywą prowadzoną przez stromo opadające zbocza gór. Centrum przedstawienia z reguły dyskretnie ożywione było sztafażem, wyobrażeniem nadbrzeżnej osady oraz statków.
Obraz nie oddaje dokładnie widoku konkretnego miejsca, lecz jest idealizowaną wizją artystyczną, powtarzaną przez malarza z pewnymi modyfikacjami w innych dziełach (m.in. w obrazie z 1892 roku, kolekcja prywatna). Andreas Askevold zaliczany jest do pejzażystów szkoły düsseldorfskiej, której przedstawiciele łączyli dokonania romantyzmu z pogłębioną obserwacją natury. Wielu jej reprezentantów podejmowało temat norweskich plenerów m.in. Themistokles Eckenbrecher, Hans Andreas Dahl czy Adelsteen Normann. Askevold po początkowej nauce w Bergen przeniósł się na studia do Düsseldorfu, gdzie w latach 1855–1858 pod okiem Hansa Gudego zgłębiał tajniki pejzażu o wyraźnie romantycznym zabarwieniu. Późniejszy wyjazd artysty do Paryża, w latach 1861–1866, zaowocował przyjęciem bardziej realistycznej postawy pod wpływem malarstwa barbizończyków (m.in. Theodora Rousseau i Constantina Troyon). Andreas Monsen Askevold był laureatem wielu nagród, m.in. na Wystawie Światowej w Wiedniu (1873) i Filadelfii (1876).
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 33.2 cm, szerokość: 52 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1600 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna