Rozeta do obuwia księcia Franciszka I (1577-1620)
1601 — 1616
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Klejnoty i stroje książąt pomorskich
Rozeta należy do kompletu trzynastu klejnotów, które stanowiły ozdobę otoku kołpaka księcia pomorskiego Franciszka I. Spośród sześciu rozet zdobionych pierwotnie perłami, tylko w dwóch perły zachowały do naszych czasów. Rozeta charakteryzuje się przestrzenną, trójpoziomową kompozycją. Jej podstawę tworzy lekko wysklepiony ażur o romboidalnym zarysie zbudowany z ornamentu schweifwerkowego, pokryty częściowo wielobarwną emalią, z dominacją czerwieni, bieli i błękitu, częściowo zaś pozostawiony w złocie i fakturowany. Drugi poziom to skupione w centralnej części cztery duże perły, rozdzielone wolutami o ząbkowanych grzbietach. U szczytu umieszczony został diament o szlifie tablicowym, w prostej kaszcie osadzonej na złotym czwórliściu.
Badacze wiążą formy rozet z kołpaka księcia Franciszka z twórczością hamburskiego złotnika Jacoba Moresa Starszego, wykonującego zlecenia m.in. dla królów Danii, elektorów saskich i książąt szlezwicko-holsztyńskich. W ogniwach naszyjników ze wzornika Moresa („Kleinodienbuch” z lat 1593-1602 ze zbiorów Staats- und Universitätbibliothek Hamburg) dostrzec można podobieństwo w kompozycji rozet, zwłaszcza klejnotów z perłami. Tam również można znaleźć analogie do poszczególnych motywów, z których zbudowano rozety, m.in. podobny typ ornamentu schweifwerkowego. Biorąc jednak pod uwagę rozpowszechnienie w Europie tego typu wzorów ornamentalnych dzięki drukowanym wzornikom oraz brak konkretnych wzorów, nie można jednoznacznie przesądzić kwestii atrybucji.
Monika Frankowska-Makała
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 2.3 cm, szerokość: 4.2 cm
Rodzaj obiektu
klejnot, biżuteria, ozdoba nakrycia głowy
Technika
emalia żłobkowa, emalia korpusowa, odlew cyzelowany
Tworzywo / materiał
perły, diament, złoto, emalia transparentna niebieska, emalia transparentna zielona, emalia transparentna czerwona, emalia opakowa jasnozielona, emalia opakowa niebieska, emalia opakowa biała
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1601 — 1616
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Mores, Jacob starszy
około 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Mores, Jacob starszy
około 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.