Naramienniki z ptasich piór
około 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło Indian Amazonii
Korony z ptasich piór, zwane przez Indian Ye’kuana fwemi, wykonywano na uroczyste okazje. Mężczyźni zakładali je m.in. podczas corocznego festiwalu agrarnego zwanego conuco. Według mitologii Ye’kuana korona zakładana podczas święta upamiętniała akt obsadzenia pierwszego conuco – poletka, które dało początek rolnictwu Ye’kuana. Fwemi składa się z dwóch koncentrycznych okręgów – zewnętrzny wykonany jest z piór ary, papugi, harpii wielkiej i czubacza, wewnętrzny ze starannie skręconego ze sztywnych włókien ka'na. Okręg zewnętrzny wiązany jest z naturą, natomiast wewnętrzny symbolizuje uporządkowany świat Indian Ye’kuana, który stoi w opozycji do świata przyrody – dzikiego lasu tropikalnego. Symbolika tych koncentrycznych okręgów jest bardzo ważna dla Ye’kuana. Obserwuje się ją również podczas zakładania poletek i budowy wielkich, okrągłych chat komunalnych ëttë. Noszone przez Ye’kuana korony, naramienniki, amulety, naszyjnik i kolczyki, nie są jedynie przedmiotami dekoracyjnymi, często symbolizują proces wymiany między światem ludzi i światem sił nadprzyrodzonych. Indianie wierzą, że oba te światy przenikają się nawzajem, a wyroby rzemiosła przez nich wytwarzane stoją na straży tego porządku. W kulturze Ye’kuana ozdoby z piór, wzory pokrywające ciała Indian, a nawet fryzury wskazują również na status społeczny oraz przynależność do grupy wiekowej i płciowej. Korona współcześnie zakładana jest podczas reprezentowania społeczności na zewnątrz oraz w trakcie ważnych uroczystości wewnętrznych. Do grona najbardziej wpływowych osobistości Ye’kuana zalicza się szamana, członków rady starszych oraz szefa wioski, który czuwa nad organizacją życia społecznego wspólnoty. Nie podejmuje on decyzji samodzielnie. Sprawy dotyczące życia w wiosce są konsultowane na spotkaniach z radą starszych.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 59 cm
Rodzaj obiektu
strój ceremonialny, przedmiot obrzędowy, korona
Technika
przywiązywanie, wyplatanie taśmowo-krzyżowe
Tworzywo / materiał
sznurek roślinny, pióra czubacza, pióra harpii wielkiej, pióra papugi ary, pióra ptasie, włókno roślinne
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1990 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1971
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna