![MNS/E/654 Głowa konia - rekwizyt obrzędowy - Ujęcie z prawej strony. Głowa konia – rekwizyt obrzędowy. Wyrób własny, jednostkowy. Głowa wykonana techniką obróbki stolarskiej z dwóch kawałków drewna łączonych na czop. Przedstawiona realistycznie. Pysk długi, otwarty. Jego środek oraz nozdrza pomalowane na czerwono (obecnie jedynie pozostałości farby). Z przodu żuchwy szereg bardzo słabo widocznych namalowanych białą farbą prostych kresek (zęby?). Czarną farbą namalowane oczy i uzda. Po bokach głowy, za pomocą gwoździ, mocowane wycięte ze skóry uszy. Pomiędzy nimi oraz poniżej, na karku, przybite za pomocą małych gwoździków cienkie skórzane paski, za pomocą których mocowana jest grzywa z jasnego włosia (końskiego?). Szyja długa, prosta, w jej spodzie znajduje się otwór na kij. Całość pomalowana na biało.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/igkw79/contain-360-1000-max-mns-e-654-dscf1002-ppp.webp)
Głowa konia - rekwizyt obrzędowy
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kultura materialna Pomorza Zachodniego
W okresie Bożego Narodzenia i zapustów przez wsie przechodziły wesołe orszaki przebierańców, które odwiedzały domostwa i składały mieszkańcom życzenia pomyślności i dostatku. Wśród kolędników obecne były postaci ludzkie, takie jak: Dziad, Cygan czy Żyd, głównymi bohaterami były jednak zwierzęce maszkary. Jedną z nich, występującą częściej w czasie zapustów niż Bożego Narodzenia był koń. Jego obecność w pochodzie kolędników wiązała się z cechami, jakie w wierzeniach ludowych zwykle przypisywano temu silnemu i pięknemu zwierzęciu. Koń symbolizował męstwo, dumę, witalność, płodność i zdrowie. To właśnie te cechy miał przekazać mieszkańcom domostwa hulający i skaczący po izbie konik. W niektórych regionach znany był zwyczaj kolędowania z żywym koniem, przystrojonym kolorowymi wstążkami i kwiatami z papieru Kolędujący obchodzili z koniem izbę lub okrążali stół zgodnie z pozornym ruchem słońca.(…) Zwyczaj ten połączony był ze składaniem życzeń i sypaniem ziarna, co było — jak się zdaje — formą starszą od widowiska z konikiem. Pomyślną wróżbę stanowiło to, gdy zwierzę w domu napaskudziło, co indagowane osoby uznawały zgodnie za zapo¬wiedź powodzenia w gospodarstwie przez cały rok (Józef Nowak „Zespoły kolędnicze z kozą i z koniem na tomaszowskim pograniczu polsko-ukraińskim”). Prezentowany konik obrzędowy pochodzi z początku XX wieku, prawdopodobnie z okolic Pyrzyc. Łeb i szyja końska wykonane z drewna i obciągnięte wyprawioną skórką przedstawione są bardzo realistycznie. Co charakterystyczne zwierzę jest białe, albowiem białe konie symbolizują życie. Koń jest wyrobem jednostkowym, domowym, jego wykonawca nie jest znany. Pierwotnie znajdował się w zbiorach Pommersches Landesmuseum Stettin.
Agnieszka Słowińska
Inne nazwy
maszkara
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 50 cm, szerokość: 105 cm
Rodzaj obiektu
rekwizyt obrzędowy
Technika
własna
Tworzywo / materiał
gwoździe, włókno konopi, skóra, tektura, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1. połowa XX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1. połowa XX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.