treść serwisu

Maska byka

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Maski oraz kult awa, który reguluje ich użytkowanie odgrywają ważną rolę w kulturze Dogonów. Mieszkańcy Masywu Bandiagara posiadają ponad siedemdziesiąt rodzajów masek, które pojawiają się tylko z okazji bardzo rozbudowanych rytuałów pogrzebowych. Największa ich liczba tańczy w czasie święta pogrzebowego Dama kończącego długi okres opłakiwania zmarłego. Okres pomiędzy śmiercią a świętem Dama to czas, w którym nyama – siła życiowa zmarłego człowieka opuszcza zupełnie rodzinę, wioskę, całą społeczność. Dama musi wprowadzić ład naruszony przez śmierć oraz przenieść zmarłego w szeregi przodków. Maski tańczące podczas tego święta są odbiciem świata znanego Dogonom. Pojawiają się wśród nich przedstawienia zwierząt żyjących w buszu, wyobrażenia sąsiednich ludów, reprezentanci zawodów wykonywanych przez Dogonów i związani z tym przedstawiciele kast. Wśród masek można również dostrzec postaci mityczne oraz symboliczne przedstawienia przedmiotów materialnych. Tancerzami są wyłącznie mężczyźni, członkowie stowarzyszenia Awa. Według tradycji ustnej, maski pochodzą z buszu – świata zamieszkiwanego przez dzikie zwierzęta i inne, groźne dla zwykłych ludzi stworzenia. Sekret masek wykradła mieszkańcom buszu kobieta, ale mężczyźni uznali, że ich siła pozwoli im dominować w społeczeństwie, dlatego wykradli kobiecie maski i ukryli je przed innymi. W części oddającej twarz maski dogońskie są zgeometryzowane i abstrakcyjne. Tworzą całość dopiero ze strojem wykonanym z barwionych włókien roślinnych. Pierwsze stroje z włókien zostały stworzone, aby ukryć narządy płciowe Matki-Ziemi, skalane przez bladego lisa Yurugu i są zapowiedzią końca chaosu.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany
stowarzyszenie Awa
Dogonowie

Wymiary

część drewniana maski: wysokość: 79 cm, szerokość: 50 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, maska

Technika

skręcane, malowane, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

włókno roślinne (sznurek), barwniki naturalne, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1951 — 1984

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Bandiagara, okręg (Republika Mali)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/2870/A

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd