
Głowa łysego mężczyzny z długą brodą (Głowa brodatego starca)
głowa męska
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Giambattisty, Giandomenica i Lorenza Tiepolo
Cesarz Fryderyk Barbarossa, chociaż żył w średniowieczu, w latach około 1122–1190, przedstawiony został według renesansowej mody hiszpańskiej. Ma ufryzowane włosy, krótki zarost i szeroką białą krezę, czyli kołnierz z nakrochmalonego, układanego w fałdy materiału. Maria Mrozińska, polska badaczka twórczości członków słynnego, osiemnastowiecznego rodu Tiepolów, weneckich artystów ustaliła, że studium głowy Barbarossy, przypisywane Giandomenicowi, w istocie jest dziełem jego ojca Giambattisty. Związane było z pracą nad freskiem Zaślubiny cesarza Fryderyka I Barbarossy z Beatrycze Burgundzką wymalowanym w 1751 roku w Sali Cesarskiej (Kaisersaal) w rezydencji biskupiej w Würzburgu. Chociaż między głowami na rysunku i na fresku istnieje bardzo duże podobieństwo, rozmaite szczegóły świadczą, że nie było ono kopią z fresku, a rysunkiem poprzedzającym malowidło. Te szczegóły to różnice w modelowaniu twarzy światłocieniem widoczne na boku i skrzydełku nosa, pobieżne opracowanie na rysunku kształtu nosa, czy zaledwie kilku loków na głowie. Rysunek wykonany jest czarną i białą kredką na niebieskim papierze weneckim. Przedstawiony na szkicu Fryderyk I Barbarossa z dynastii Hohenstaufów był synem Fryderyka II Jednookiego, księcia Szwabii i Judyty, córki Henryka IX Czarnego z rodu Welfów, księcia Bawarii. W 1155 roku był koronowany na cesarza Świętego Cesarstwa Narodu Niemieckiego. Dążył do wzmocnienia pozycji cesarza i trwałej niezależności od papieża. W 1189 roku zorganizował trzecią krucjatę przeciw bliskowschodniemu władcy Saladynowi, podczas której utopił się w nurcie rzeki Salef.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 325 mm, szerokość: 272 mm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
biała kredka, czarna kredka
Tworzywo / materiał
papier czerpany
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Greiffenclau zu Vollrads, Carl Philipp von
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Tiepolo, Giambattista
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Tiepolo, Giambattista
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.