![MNS/Graf/3985/74 grafika reprodukcyjna - Prototyp liry, Instrumenty egipskie, Waza, Radło antyczne, Trójnóg - ujęcie z przodu; Ilustracja dokumentacyjna z księgi Raccolta di Cento Tavole rappresentanti i Costumi... przedstawiająca różne antyczne przedmioty. Na prostokątnym, szrafowanym polu przedstawionych jest sześć przedmiotów. Od lewej pod numerem 5. trójnóg z siedzącą na nim Pytią; pod numerem 4. antyczne radło; pod numerem 2. na frontowej ściance podestu umocowane egipskie znaleziska w postaci harfy i talerza; pod numerem 3. na podeście stoi dzban do libacji; po prawej, pod numerem 1. prototyp liry wykonany ze skorupy żółwia, stojący na cokole w kształcie łabędzia. Pod spodem napisy po włosku.](/brepo/panel_repo/2023/02/24/ndws4a/contain-360-1000-max-mns-graf-3985-74-dscf7032-m.jpg)
Origine della lira, Strumenti Egizij, Vaso, Aratro antico, Tripode | Prototyp liry, Instrumenty egipskie, Waza, Radło antyczne, Trójnóg
grafika reprodukcyjna
1804
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika włoska
Scena mitologiczna rytowana przez Carla Labruzziego (1748–1817) według pierwowzoru Michała Anioła Buonarottiego (1475–1542) ukazuje jeden z czynów Apolla, opiekuna sztuk pięknych, który w obecności bogów olimpijskich zarządza odarcie Marsjasza ze skóry. Obnażony Marsjasz zwisa wzdłuż pnia suchego drzewa, do którego został przywiązany za nadgarstki. Przed nim leży syringa – instrument muzyczny na którym zwykł grać. U jego stóp przyklęka kat i trzymając nóż chwyta muzyka za nogę, aby go obedrzeć ze skóry. Kara ma być wymierzona za to, że Marsjasz ważył się konkurować z Apollem w pięknej grze na instrumencie. Bóg siedzi obok, na kamieniu, z lirą w ręku, a za jego plecami stoją poruszeni Herkules wsparty na maczudze oraz kilkoro bogów: Merkury, Wenus, Mars i Zeus. Naprzeciw Apolla, po drugiej stronie drzewa, zasiadł król Midas w czapce zasłaniającej ośle uszy i w koronie. Za nim stoją mieszkańcy królestwa. W głębi, w gaju porastającym górski stok, dwie postacie rozpaczają nad męczeństwem Marsjasza.
Kompozycja Apollo alla presenza di molti Numi ordina sia scorticato Marsia pochodzi prawdopodobnie z cyklu 12 plansz do dzieła Nicola Passeriniego Cenni dopo le opere di Michelangelo a Firenze wydanego w Rzymie na początku XIX wieku, którego niemieckie wydanie nosiło tytuł Umrisse nach den Werken des Michelangelo in Florenz.
Carlo Labruzzi, rysownik, malarz i rytownik, w 1781 przyjęty do Congregazione Virtuosi, a w 1796 do Akademii św. Łukasza, początkowo malował pejzaże z historycznym sztafażem. W późniejszym okresie tworzył kompozycje o różnorodnej tematyce. Podczas pobytu w Polsce w 1778 malował portrety rodziny Potockich. Od 1814 był dyrektorem akademii w Perugii. Współpracował z oficynami Kunstverlag Frauenholz w Norymberdze i Dall’Armi w Rzymie. Wykonał cykle rycin konturowych wg malowideł Masaccia (1401–1428) w bazylice San Clemente w Rzymie i kompozycji Michała Anioła we Florencji oraz cykl widoków Rzymu i okolic. Specjalizował się w rysowaniu postaci typowych, grup postaci oraz ubiorów, które zostały opublikowane w kilku cyklach.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 318 mm, szerokość: 350 mm
odcisk: wysokość: 318 mm, szerokość: 331 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
akwaforta
Tworzywo / materiał
papier welinowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1804
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2004
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2018
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna