![MNS/Szt/1408 Pejzaż - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie drzewa pochylone w prawo pod naporem silnego wiatru. Po prawej stronie przedstawiono fragment pola, a po lewej rzekę i płynącą w oddali łódź. Na horyzoncie widać wał wzdłuż rzeki. Po prawej stronie, na drugim planie, ukazano orzącego mężczyznę, do pługu zaprzężone są dwa konie. W tle znajduje się dom z dachem krytym strzechą. Kompozycję dynamizują linie diagonalne utworzone przez roślinność szarganą wiatrem, czyli gałęzie drzew, trzcinę, zboże oraz żagle łodzi. Kolorystyka obrazu jest ciepła i intensywna. W kompozycji dominują ciemne drzewa na pierwszym planie. Pozostałe obiekty zostały namalowane ciepłymi, jasnymi odcieniami ugru i zieleni, a jasnobłękitne niebo dodatkowo rozjaśnia kompozycję. Sygnatura w prawym dolnym rogu.](/brepo/panel_repo/2023/02/27/02vzts/contain-360-1000-max-mns-szt-1408-diga5078-m.jpg)
Krajobraz znad Dziwny w okolicach Kamienia Pomorskiego
pejzaż
1903
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Tadeusz Makowski studiował malarstwo u Jana Stanisławskiego i rysunek u Józefa Mehoffera w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W pierwszych pracach artysty widać wpływy twórczości obu nauczycieli. Od Stanisławskiego przejął sposób kadrowania krajobrazu i nadawania kształtu fakturze, od Mehoffera zamiłowanie do sztuki dekoracyjnej. Po studiach Makowski wyjechał do Paryża, gdzie pozostał na stałe. Pod wpływem nowych doświadczeń zdobytych w stolicy kultury porzucił impresjonizującą estetykę poznaną na ASP. W tym czasie zbliżył się do środowiska École de Paris, które wpłynęło na kształtowanie się postawy twórczej malarza. Od około 1910 roku w jego pracach widać inspiracje kubizmem, co w konsekwencji przyniosło uproszczenia i geometryzację formy. Pierwszą wojnę światową przeżył w Bretanii, dokąd później często jeździł malować w plenerze. Od 1913 roku zaczął dystansować się od kubizmu. Zajął się tworzeniem naiwnych światów z form świadomie prymitywizujących. Koncentrował się na materialnej stronie przedmiotów w obrazie oraz eksperymentach kolorystycznych. Jedna z prac, w której widoczne są obydwie te tendencje – do prymitywizacji i wykorzystywania koloru jako dominanty tworzącej dzieło – widoczne są w pracy znajdującej się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. To studium pejzażowe, które ukazuje zabudowania gospodarskie wśród drzew widoczne znad rzeki. Gwasz namalowany został szarościami, odcieniami niebieskiego i brunatnego. Czerwony kolor został użyty do przedstawienia dachów. Drzewa zaś mają rudawe korony.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 21 cm, szerokość: 29 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
gwasz
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1903
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1911
Muzeum Narodowe w Lublinie
między 1626 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna