
Święty Jan Nepomucen
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie tkaniny, hafty, ubiory i akcesoria stroju XVI–XIX wiek
Ornat rzymski pochodzi z okresu renesansu, z XVI wieku. Jego środkowa część, haftowana kolumna, została wykonana wcześniej, w XV w., i została wtórnie użyta do dekoracji stroju celebransa. Boczne fragmenty szaty liturgicznej są zrobione z włoskiej kosztownej tkaniny brokatowej.
Aksamitny brokat, nazywany też altembasem, to tkanina jedwabna, w której partie wzoru lub tła wykonano przy pomocy nici złotej lub srebrnej. Początkowo wytwarzano je w Bizancjum, a w XV i XVI wieku ich produkcja rozpowszechniła się we Włoszech i Hiszpanii. Przeznaczano je na niezwykle luksusowe i kosztowne stroje. Te grube i ciężkie materie miały wypukłe roślinne wzory, wielkoraportowe, czyli o bardzo dużym, powtarzającym się motywie dekoracyjnym. Jako inspirację do projektowania wzorów tkanin wykorzystywano stylizowane liście, kwiaty i owoce, na przykład granatu czy ostu. W XV i XVI wieku panowała moda na stroje długie, fałdziste i obfite, zwłaszcza płaszcze, peleryny i suknie. Pozwalało to w pełni wyeksponować walory kosztownych, wzorzystych materii, mieniących się złotem lub srebrem. Ich wartość była tak duża, że umieszczano je z wielką starannością w spisach inwentarzowych zamożnych notabli. Z czasem styl ubierania zmienił się i wykwintne stroje aksamitne, altembasy czy też innego rodzaju jedwabie złotolite i srebrnolite (przetykane złotą lub srebrną nicią) ofiarowywano do kościołów i klasztorów. Przeznaczano je na paramenta kościelne, czyli wszelkie elementy wykorzystywane w liturgii. Wtórne użycie tkanin powodowało konieczność zestawiania fragmentów skrojonych wcześniej, niejednorodnych materii. Między innymi szyto z nich ornaty, dobierając odpowiednio kolory i wzory darowanych tkanin. Określona symbolika wiąże się z odpowiednią ustaloną kolorystyką szat liturgicznych. Na przestrzeni dziejów Kościoła katolickiego wykształciły się również dwie formy ornatu – rzymski i gotycki.
Egzemplarz z kolekcji lubelskiej to ornat brokatowy, rzymski, ze skróconym i esowato wykrojonym przodem. Środkową część stanowi preteksta z haftem figuralnym, który przedstawia Matkę Boską z Dzieciątkiem, św. Agnieszkę i św. Barbarę. Ciężar materii bogato dekorowanego ornatu miał również swoje znaczenie, przypominał o odpowiedzialności, jaką bierze na siebie duchowny – celebrans, sprawując liturgię.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 120 cm, szerokość: 70 cm
Rodzaj obiektu
szata liturgiczna
Technika
haft, szycie, tkanie
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Szkodziński, Tadeusz
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1845 — 1855
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.