treść serwisu

Potop

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

„Potop” Romana Opałki jest jedną z prac z cyklu dziewięciu kwasorytów pod wspólnym tytułem „Opisanie świata” (1968–1970). W centrum grafiki „Potop” znajduje się skupisko drapaczy chmur Manhattanu, które są zawłaszczane, wchłaniane przez stopniowo zagęszczającą się masę znaków wokół niego. Historyczka sztuki dr Bożena Kowalska, opisując ten cykl zauważyła: za stosunkowo prostą, powszechnie zrozumiałą symboliką, wyrażającą groźbę przeludnienia naszego globu czy urbanizacji i technicyzacji, niosących zagładę naturalnego środowiska człowieka – kryje się wątek ogólniejszy i trudniejszy do zdefiniowania. Opałce bliska była filozofia Wschodu – panteistyczne traktowanie natury i człowieka, jako jej integralnej części. Wyznawał szkołę Zen, według której zniszczenie jest niezbędne, aby mogło dokonać się odrodzenie, a jednostka ludzka jest jak ziarno pyłu w obliczu cyklów przyrody i nieskończoności. W grafikach „Opisanie świata” Opałka odnalazł sposób na wyrażenie nurtujących go problemów zarówno natury filozoficznej jak i formalnej, odnalazł kod znaków – uniwersalny język dla przekazania uniwersalnych treści. Prace z tego cyklu zostały docenione i nagrodzone podczas VII Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie (1969), VII Światowego Biennale Grafiki w Tokio i II Biennale Grafiki w Bratford (1970).

Roman Opałka jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów konceptualnych na świecie. Zajmował się grafiką, rysunkiem, malarstwem, rzeźbą, medalierstwem, ilustracją książkową i plakatem do czasu odkrycia „obrazów liczonych” – idei, którą nazwał programem OPAŁKA 1965/1–∞. Pierwsza praca z tej serii to zapis kolejnych cyfr białą farbą na czarnym tle. Później tło było szare i z każdym nowym płótnem rozjaśniane o jeden procent. Artysta, w trakcie malowania nagrywał swój głos – wyliczanie kolejnych cyfr, oraz wykonywał fotograficzny autoportret po każdym dniu pracy. Od roku 1972 do śmierci Opałki w 2011 program ten był jedyną treścią jego twórczości.

Marlena Chybowska-Butler



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na recto pod ryciną z lewej; ołówkiem:  "Potop" Kwasoryt 9/50
  2. Sygnatura;napis: na recto pod ryciną z prawej ; ołówkiem: Opałka 69

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Opałka Roman

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 71 cm, szerokość: 88.7 cm
odcisk: wysokość: 59.5 cm, szerokość: 48.4 cm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

kwasoryt

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1969

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/WGraf/303

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd