treść serwisu

Portret kobiecy

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Jacek Mierzejewski po kilkumiesięcznej nauce w Klasie Rysunku w Warszawie, w 1904 roku rozpoczął studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Leona Wyczółkowskiego i Józefa Mehoffera. Prawdopodobnie od 1906 roku uczęszczał na kurs grafiki prowadzony przez Józefa Pankiewicza. W tym też czasie zaczął chorować na astmę lub gruźlicę. Przyjaźnił się z Tadeuszem Makowskim i Wojciechem Jastrzębowskim. W czerwcu 1913 roku wyjechał na stypendium do Paryża i choć otrzymał je na trzy lata, musiał już jesienią wrócić do Krakowa, ponieważ znacznie pogorszył się stan jego zdrowia. W 1917 roku został członkiem grupy Ekspresjonistów Polskich (Formistów) – uczestniczył w jej trzech wystawach. II Wystawa Ekspresjonistów Polskich w Krakowie miała miejsce w 1918 roku. W tym czasie Mierzejewski tworzył rysunki i winiety, które zamieszczał w piśmie „Maski”. Ponadto był kierownikiem Towarzystwa Pomocy Przemysłowej w Krakowie i współwłaścicielem fabryki zabawek. Projektował zabawki i ozdoby choinkowe, które wykonywały żona (Stanisława Brzezińska) i szwagierka (Wanda Wolffowa-Łaszczkowa). Ta ostatnia została sportretowana przez niego około 1918 roku. Portret Wandy Wolffowej znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie od 1950 roku, przekazany przez Ministerstwa Kultury i Sportu z Państwowych Zbiorów Sztuki. Obraz ten, namalowany w czasie, kiedy Mierzejewski należał do Formistów, przejawia stale utrzymujące się w jego twórczości tendencje neoklastystyczne. Jest to jeden z licznych portretów tego czasu – najczęściej malował żonę i szwagierkę. Wpisuje się w grupę prac malowanych od około 1915 roku o delikatnych niuansach barw i tonów, które wydobywają się z zimnego, zielonoszarego lub białobłękitnego tła. Zwraca uwagę bryłowaty korpus portretowanej, który został ujęty grubymi liniami. Artyście udało się osiągnąć subtelny wyraz twarzy z półprzymkniętymi powiekami. Warto też zauważyć typową dla dwudziestolecia międzywojennego fryzurę i sukienkę z dekoltem caro.

Beata Małgorzata Wolska



Sygnatury i napisy:

Nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; Nr. Inw. 4200 | Mierzejewski Jacek | Portret żony

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

Portret żony (Wandy Wolffowej)

Autor / wytwórca

Mierzejewski Jacek (1883–1925)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 53 cm, szerokość: 47 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

około 1918

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/203

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd