Reiter | Jeźdźcy
scena alegoryczna
1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
Rycina Carla Antona Reichela sprawia wrażenie kompozycji abstrakcyjnej i kojarzy się z dziecięcym obrazkiem przeznaczonym do pokolorowania. W rzeczywistości jest to pejzaż z „wplecionymi” w niego motywami figuralnymi. Reichel powiązał w tym krajobrazie rozmaite tradycje artystyczne: sztukę antycznej Grecji z jej konturowymi sylwetkami oraz siedemnastowieczne malarstwo Claude Lorraina, w którym antyczne i biblijne postacie przedstawione w miniaturowej skali nikną w otaczającej je bujnej przyrodzie. Posłużył się wysoko cenioną około 1800 roku klarowną formą grafiki konturowej, a także, zafascynowany kulturą Indii, włączył motywy wierzeń wschodnich. Nowoczesna kompozycja jest bardzo charakterystyczna dla sztuki Reichela, który od 1913 roku posługiwał się techniką akwaforty konturowej i tworzył swoiste przedstawienia pejzażowe. Skojarzenie ze sztuką dla dzieci i spontaniczną dziecięcą twórczością jest uzasadnione, ponieważ Reichel, zajmując się psychologią miał zapewne do czynienia z rysunkami dzieci.
Praca wykonana została techniką akwaforty konturowej na grubym papierze czerpanym w 1915 roku. Jest ona pierwszą z dwóch odbitek wydrukowanych z płyty, która następnie została zniszczona.
Austriak Carl Anton Reichel urodził się w Wels w 1874, zmarł w Wiedniu w 1944 roku. Był grafikiem, rysownikiem, ilustratorem. Zdobył wielostronne wykształcenie studiując w latach 1894–1901 w Wiedniu, Monachium i Pradze medycynę i dodatkowo kilka innych dziedzin: psychologię, historię sztuki, wiedzę o Indiach. Ponadto pogłębiał wykształcenie artystyczne w Paryżu w Akadémie Julian i w Monachium przyswajając sobie tajniki technik graficznych – drzeworytu i akwaforty. Interesował się buddyzmem, filozofią dalekowschodnią, hipnozą, spirytyzmem, kosmologią. Te zainteresowania znalazły odzwierciedlenie w jego dziełach. Przez pewien czas pracował w zamku Bürgelstein pod Salzburgiem utrzymując kontakty z przedstawicielami sztuki i kultury, m.in., nowatorskim kompozytorem Arnoldem Schönbergiem i ekspresjonistą Alfredem Kubinem. W latach 1917–1924 prowadził własny salon w Kremstal.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 296 mm, szerokość: 407 mm
odcisk: wysokość: 219 mm, szerokość: 265 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany gruby
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Hofmann, Ludwig von
1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Eberz, Josef
1918
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Corinth, Lovis
1918
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.