![MNS/Szt/1158 Caritas Romana; Cymon i Pero - ujęcie z przodu; Obraz w układzie pionowym przedstawiający młodą kobietę przytulającą do piersi starca osadzonego w więzieniu, będący ilustracją historii o Cymonie i Pero.
Snop światła padającego z prawej strony pola obrazowego wydobywa z ciemności ukazaną w półpostaci młodą, jasnowłosą kobietę, ubraną w strój składający się ze szmaragdowo-niebieskiej spódnicy, białej koszuli o suto marszczonych rękawach i głęboko wyciętego miedziano-brązowego stanika, odsłaniającego ramiona i biust. Całość stroju dopełnia złocisty, połyskujący szal. Kobieta obejmuje troskliwie brodatego starca w czerwonej szacie i przytula jego głowę do piersi, spoglądając z niepokojem za siebie, w stronę źródła światła. Na pierwszym planie po lewej stronie widoczny jest kamienny blok z przykutym do niego łańcuchem. Postaci kobiety i starca tworzą układ diagonalny. Wąski kadr, jednolite, ciemne tło i sposób operowania światłem skupiają uwagę widza na twarzach i relacjach między bohaterami sceny.](/brepo/panel_repo/2024/02/14/npxmlc/contain-360-1000-max-mns-szt-1158-diga6941-m.jpg)
Caritas Romana
Cymon i Pero,
około 1626 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
August Ludwig Most po studiach w Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, pobycie studyjnym w Dreźnie i licznych podróżach m.in. po Bawarii, Dolnej Austrii i Tyrolu powrócił na Pomorze i osiadł na stałe w rodzinnym Szczecinie, któremu pozostał wierny do końca życia. Żyjąc w trwającej po upadku Napoleona epoce biedermeieru, poza portretami z wielkim wyczuciem malował sceny ukazujące życie codzienne mieszkańców miasteczek i wsi.
Obraz powstały w 1844 roku, bezpośrednio po namalowaniu został zaprezentowany na wystawie w berlińskiej akademii, a następnie trafił do rąk prywatnych. Przez wiele lat znany był jedynie z dawnej literatury. W 2009 roku pojawił się w jednym z niemieckich domów aukcyjnych i został zakupiony do zbiorów szczecińskiego muzeum, w znaczący sposób uzupełniając dotychczasową muzealną kolekcję prac tego artysty. Anegdotyczna scena rodzajowa – pełna humoru z odrobiną frywolności – umieszczona została w malowniczym, oświetlonym promieniami zachodzącego słońca południowoniemieckim krajobrazie. Jest reprezentatywnym przykładem malarstwa biedermeieru. Stanowi uniwersalną odpowiedź artysty na zapotrzebowanie ówczesnego rynku sztuki, w pełni bowiem odpowiada kształtującym się stopniowo potrzebom estetycznym mieszczaństwa, bogacącego się w czasach krótkiej stabilizacji ekonomicznej epoki poprzedzającej rewolucję marcową.
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 55.5 cm, szerokość: 42 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
deska drewniana
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1626 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1775
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1701 — 1800
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna