treść serwisu

Caritas Romana

Cymon i Pero,

Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe

Nota popularyzatorska

Caritas Romana przedstawia historię Pero, córki skazanego na śmierć głodową Cymona, która podczas wizyt w więzieniu potajemnie karmiła ojca piersią. Jej szlachetność i poświęcenie przekonały władze do uwolnienia skazańca. Historia zaczerpnięta została z dzieła rzymskiego pisarza Waleriusza Maksymusa (ok. 20 p.n.e. – ok. 50 n.e.) Facta et dicta memorabilia, w którym autor opisał postaci i wydarzenia antyczne, ukazując je jako przykłady postaw etycznych. Opowieść o Pero już od starożytności była wykorzystywana w literaturze i sztuce jako ilustracja pobożności, miłości i troski okazywanej rodzicom przez dzieci. Przedstawienia Cymona i Pero odkryto między innymi wśród malowideł ściennych w Pompejach. Temat ten, określany jako Caritas Romana (miłosierdzie rzymskie), powrócił w sztuce renesansu, a szczególnie popularny stał się w XVII wieku we Włoszech i Flandrii, dzięki dziełom takich twórców jak Caravaggio, Guido Reni i Peter Paul Rubens.

Pierwowzorem dla omawianego obrazu było dzieło Simona Voueta (1590–1649), francuskiego malarza tworzącego w latach 1612–1627 we Włoszech, głównie w Rzymie. Oryginał, uznawany za zaginiony, został namalowany zapewne około 1624 roku – w okresie, gdy Voueta wybrano na dyrektora rzymskiej Akademii św. Łukasza. W 1626 roku powstała oparta na tym dziele grafika autorstwa Claude’a Mellana (1598–1688), francuskiego rysownika, rytownika i malarza, który od 1624 studiował w Rzymie u Voueta i wykonywał ryciny według jego kompozycji. Szczecińska kopia jest niemal wiernym powtórzeniem kompozycji z grafiki Mellana. Jedyną różnicą jest powiększony dolny kadr i wprowadzenie motywu kamiennego bloku z łańcuchem, jednoznacznie umiejscawiającego scenę w więzieniu. Mimo widocznych przemalowań obraz prezentuje dobry poziom akademickiego malarstwa.

Monika Frankowska-Makała




Sygnatury i napisy:

  1. Napis;nalepka/naklejka: na odwrocie ramy, u góry po prawej; RMR | N1101.
  2. Napis;nalepka/naklejka: na odwrocie ramy, u góry; dwie czerwone nalepki z cyframi: 12
  3. Napis: na odwrocie ramy, u góry, pod nalepioną liczbą 12; ołówkiem: (...)
  4. Napis: na odwrocie ramy, u dołu po lewej; białą farbą: II/138

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

malarz z kręgu Akademii św. Łukasza
autor pierwowzoru, malarz: Vouet, Simon (1590-1649)
autor pierwowzoru, rytownik: Mellan, Claude (1598 Abbeville - 1688 Paryż)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 133 cm, szerokość: 102 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

około 1626 — 1650

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1158

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd