Calao i postaci przodków
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Figura przedstawia przodka. Tego typu rzeźby umieszczane są na ołtarzach licznie występujących w kraju Dogonów. Dla mieszkańców Masywu Bandiagara składanie ofiar jest sposobem na pobudzenie energii życiowej nyama sił nadprzyrodzonych i komunikacji z nimi. Istnieje wiele form ich składania, począwszy od zwykłej libacji, a skończywszy na krwawych ofiarach ze zwierząt. Istnieją informacje, że dawniej w szczególnych przypadkach składano również ofiary z ludzi, ale obecnie się tego nie praktykuje. Najczęściej ofiarowuje się proso, ryż i miejscowe piwo zwane konyo, a ze zwierząt kurczaki, owce, kozy i psy. Rodzaje ofiar są zróżnicowane ze względu na charakter ołtarza oraz cel jaki chce uzyskać ofiarujący. Ważnym elementem składania ofiar jest recytowanie modlitw, w których na początku wzywa się zawsze Ammę – boga, stwórcę wszechświata, a dopiero później inne byty metafizyczne. Na końcu jej słowa kieruje się do przodków, najpierw tych, którzy jako pierwsi przybyli do Masywu Bandiagara, potem do nieznanych, pochodzących z dawno minionych generacji, a na końcu wymienia się antenatów znanych z imienia. Po modlitwach, aby osiągnąć określony cel, wyjaśnia się powód ofiary. Samo jej składanie polega na ułożeniu na ołtarzu przygotowanego pożywienia i polaniu piwem konyo ziemi wokół niego. Jeżeli ofiara była krwawa, skrapia się ołtarz krwią i przykleja do niego pióra lub fragmenty sierści.
Na koniec całego obrządku złożone pożywienie jest konsumowane przez uczestników ceremonii. Bardzo rzadkie są przypadki jego pozostawienia.
Ofiary składa się na ołtarzach znajdujących się w zagrodach, w przestrzeni wioski oraz poza jej granicami.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
dege
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 25 cm, szerokość: 5.4 cm
Rodzaj obiektu
figura
Technika
techniki snycerskie, ciosanie
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna