Konie ciągnące wóz
1844 — 1846
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Obraz przedstawia zapewne scenę powrotu z polowania, ukazaną w dość nietypowy sposób. Piaszczystą drogą między polami i lasem wolno toczy się do wsi furmanka z samotnym woźnicą. Za wozem biegną psy myśliwskie. Kilka z nich pozostało w tyle i obszczekuje stojącego na skraju drogi stracha na wróble. W kompozycji ukazującej niewielki wycinek pejzażu ta grupa została wyeksponowana na pierwszym planie. Autor obrazu, osiadły na stałe w Wiedniu Zygmunt Ajdukiewicz, pozostawił w swoim dorobku wiele realizacji będących podobnym typem przedstawienia – epizody z udziałem ludzi i zwierząt na tle sielskiego pejzażu.
Dzięki protekcji kuzyna, Kazimierza, wziętego portrecisty dworu cesarskiego i wyższych sfer (twórcy znakomitego portretu Heleny Modrzejewskiej), Zygmunt zdobył znaczącą pozycję artystyczną także w ustosunkowanym środowisku. Z tej racji tworzył wizerunki dostojników i arystokratów, ale podejmował też tematy historyczne i rodzajowe, „przywołujące pewne historyczno-stepowe zwyczaje z kresów dawnej Polski”. Ten właśnie nurt malarstwa – sceny obyczajowe, myśliwskie i targowe, w których obowiązkowy element stanowiły wprawnie malowane konie i psy – ze względu na walory anegdotyczne i dekoracyjne cieszył się największym uznaniem wśród ówczesnych odbiorców sztuki w Europie.
Główny fragment omawianego obrazu – realistyczne i ekspresyjne przedstawienie trzech psów, oddające naturę tych zwierząt, przywołuje skojarzenia z dawnym malarstwem animalistycznym. Najwybitniejsze przykłady tego gatunku pochodzą z XVII-wiecznych warsztatów holenderskich i flandryjskich. Dzieła takich mistrzów, jak choćby Abraham Hondius czy Frans Snyders, znalazły naśladowców także w polskiej sztuce XIX wieku. W połączeniu z motywami pejzażowymi, rodzajowymi i batalistycznymi zwierzęta pojawiały się na płótnach Piotra Michałowskiego, Juliusza Kossaka, Józefa Chełmońskiego, Alfreda Wierusza-Kowalskiego i wielu innych artystów tego czasu.
Wśród rodaków Zygmunt Ajdukiewicz zasłynął biegłością w malowaniu koni. Największą jednak sławę zdobył zespołem dwunastu obrazów poświęconych życiu Tadeusza Kościuszki i ilustracjom do Potopu Sienkiewicza. Cykl kościuszkowski został wydany w formie albumu przez oficynę Franciszka Bondy’ego z Wiednia, która opublikowała też cykle rysunkowe Artura Grottgera.
Bożena Kasperowicz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 56 cm, szerokość: 77.5 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 76 cm, szerokość: 100 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Michałowski, Piotr
1844 — 1846
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kotsis, Aleksander
1870 — 1877
Muzeum Narodowe w Lublinie
Lasocki, Kazimierz
1911
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.