
Pucharek
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Złotnictwo
Kandelabr to stojący świecznik wysoki, wykonany z metalu, malowany i pozłacany, znany od starożytności. W XVII wieku najczęściej spotykane były świeczniki dwuramienne (na dwie świece),w XVIII trzy świecowe a w XIX wieku wieloramienne. Świece były znane już w starożytności, knoty ich były wytwarzane z lnu oblanego woskiem pszczelim, w domach mniej bogatych obywateli zamiast wosku używano tłuszcz zwierzęcy (świece łojowe). Omawiane kandelabry są z kolekcji muzealnej i zdobią jeden z kominków na pierwszym piętrze. Kandelabr jest klasycystyczny, czteroramienny, pięcioświecowy, duży. Trzon czworoboczny hermowy, ozdobiony w górnej części motywem bukranionu (łby wołu), w dolnej motywem wstęgi zawiązanej na kokardę, kartuszem i kampanulą. Trzon spoczywa na czworobocznej stopie z wyciętymi narożnikami. Na trzonie osadzona jest tuleja w formie wazonu, ozdobionego festonami, z której wyrastają esowato wygięte ku górze ramiona ukształtowane z wici akantu zakończone tulejkami. Tulejki te są w formie wazonu z talerzykowatymi profitkami, ozdobionymi na krawędziach pasem perełek. Piąta tulejka osadzona na zakończeniu trzonu (profitka identyczna jak pozostałe). Ramiona u nasady tulejek (przy trzonie) ozdobione są plastycznymi gałązkami lauru. Stopa na krawędziach obwiedziona perełkowaniem a na przekątnych liśćmi akantu. Na stopie plastycznie uformowany kartusz z herbami Pilawa i Korczak (dwukrotnie powtórzony) oraz monogram „ZAP”?(też dwukrotnie powtórzony) pod koroną hrabiowską. Na trzonie znaki „Malcz”, w Warszawie, 12, kotwica. Karol Filip Malcz urodził się w roku 1797 w warszawie, zmarł w Ozorkowie koło Łodzi. Nauki rzemiosła Karol pobierał w warsztacie dziadka (też złotnika), zaś potem terminował w różnych pracowniach Niemiec, Holandii, Anglii, Francji, Włoch, Węgier, Austrii. Po powrocie do kraju w 1927 r otrzymał tytuł mistrza i od 1928 prowadził własny zakład przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. Swoje wyroby sygnował znakiem imiennym „Malcz”: jak i znakiem firmowym, kotwicą w polu owalnym. Do dziś wyroby Malcza są szeroko poszukiwane przez kolekcjonerów i znawców sztuki, mając znaczące miejsce w każdej kolekcji prywatnej czy muzealnej.
Przemysław Kucia
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
metale
Technika
formowanie hutnicze
Tworzywo / materiał
srebro
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.