treść serwisu

Selbstbildnis (Rudolf Steinbüchler) | Autoportret (Rudolf Steinbüchler)

autoportret

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Artysta przedstawił siebie siedzącego za stołem, przed kartką papieru i spoglądającego na nas spod oka. Kompozycja należy do prac, które w pewnym stopniu odzwierciedlają kubistyczne budowanie formy plastycznej. Postać ukazana jest w tak dużym zbliżeniu, że głowa „nie mieści się” w pełni w obrębie przedstawienia. Jest skrzywiona i zdeformowana, co podkreśla jej ekspresję. Ubiór artysty jest cieniowany w sposób sugerujący, że składa się z prostych brył geometrycznych. W spojrzeniu pełnym niepewności i dystansu artysta zdaje się wyrażać negatywne emocje i pesymistyczny stosunek do życia, które pozostały mu z czasu przeżyć wojennych.

Kompozycja wykonana w 1921 roku techniką litografii kredkowej, odbita została na gładkim papierze. Na kartce trzymanej przez portretowanego umieszczona jest dedykacja dla Rohlanda Beckera. Jej cechy stylistyczne – oszczędnie stosowana, syntetyczna linia oraz przedstawienie tylko najważniejszych elementów podjętego tematu, które nadają kompozycji powagę i wzniosłość – rozwinął artysta w późniejszej twórczości freskowej. W autoportrecie jak i w innych pracach Steinbüchlera odzwierciedliła się jego introwertyczna osobowość, wewnętrzne skupienie, uduchowienie, potrzeba głębokiego namysłu nad wykonywaną pracą. Swoje dzieła poprzedzał starannymi studiami wstępnymi.

Rudolf Steinbüchler urodził się w 1901 roku w Linzu, a zmarł w 1985 roku w Eferding. Uczył się początkowo w Linzu, w Szkole Malarskiej Mathiasa Maya. Następnie w latach 1926–1933 specjalizował się w malarstwie freskowym na akademii w Monachium. Pracował w Linzu jako malarz fresków tworząc w stylistyce ekspresjonizmu. Należał do kilku stowarzyszeń artystycznych zrzeszających twórców awangardowych, między innymi Secesji Monachijskiej i Wiedeńskiej. W jego sztuce widoczne jest pokrewieństwo z dziełami Pierre’a-Cécile’a Puvisa de Chavannes’a, Hansa von Marées, Ferdinanda Hodlera.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Sygnatura, napis: na recto pośrodku u dołu pod dedykacją; sygnatura i data:  Steinbüchler | 1921
  2. Sygnatura, napis: na recto po prawej u dołu; ołówkiem:  Steinbüchler
  3. Napis: na verso poniżej pieczęci ; ołówkiem data i dawny numer inwentarza: 1927 / 277
  4. Pieczęć: na verso pośrodku u dołu; pieczęć okrągła sepiowa z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu: Museum Stettin
  5. Napis: na recto w lewym dolnym rogu ; numer odbitki: 4/10
  6. Napis: na recto po lewej u dołu; ołówkiem technika: Orig. Lith.
  7. Napis: na recto z kamienia pośrodku u dołu; dedykacja: Dem Herrn Rohland Becker | gewidmet.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Steinbüchler, Rudolf (1901-1985)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 475 mm, szerokość: 374 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

litografia

Tworzywo / materiał

papier gładki

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1921

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Linz (Europa; Austria; Górna Austria); znalezienie: zachodniopomorskie (Polska);Niemcy

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3772

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd