treść serwisu

Feluke am Nil (Am Nil) | Feluka na Nilu

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Grafika przedstawia widok z wysokiego brzegu Nilu na typową łódź pasażerską o łacińskim ożaglowaniu pływającą po wodach tej rzeki. Łódź stoi przy nabrzeżu, a na niższym z dwu masztów pracuje marynarz zwijając go. Żagiel na dużym maszcie jest już zwinięty. Delikatny, asymetryczny kształt łodzi wypełnia bliski plan, podczas, gdy widok drugiego brzegu Nilu ledwie rysuje się na horyzoncie. Widok feluki towarzyszył nie tylko pejzażom Nilu, ale i wschodniej części Morza Śródziemnego oraz Morza Czerwonego. Orlik podjął ten egzotyczny temat, ponieważ fascynowała go kultura, a także sztuka, zarówno bliskiego jak i dalekiego wschodu. Tę fascynację dzielił zresztą z wieloma współczesnymi sobie artystami. Grafika jest pokłosiem podróży, którą Orlik odbył do Egiptu w 1921 roku. Asymetria kompozycji nawiązuje do secesji, ale motyw lekkiej łodzi i rozległej, powietrznej przestrzeni często spotyka się w pracach kubistów, na przykład u André Deraina, czy ekspresjonistów, takich jak Max Slevogt. Zdaje się on wyrażać swobodę życia, którego nie ograniczają uciążliwe normy społeczne, a wypełniają marzenia o tajemniczych przestrzeniach i dalekich podróżach.

Grafika została wykonana w 1915 roku mieszaną techniką akwaforty, akwatinty, suchej igły, ruletki i akwareli, odbita na grubym papierze welinowym oraz sygnowana ołówkiem.

Emil Orlik urodził się w 1870 roku w Pradze, a zmarł w 1932 roku w Berlinie. Kształcił się prywatnie w Monachium, w szkole portrecisty i malarza scen rodzajowych Heinricha Knirra (1862–1944) oraz na akademii u malarza scen historycznych Wilhelma Lindenschmidta Młodszego (1829–1895) i grafika Johanna Leonharda Raaba (1825–1899). Pracował głównie w Pradze w latach 1894–1904 i Berlinie od 1905 jako profesor państwowej pracowni dydaktycznej przy Muzeum Rzemiosła Artystycznego. Należał do Verein Deutscher Bildender Künstler in Böhmen (Związku Niemieckich Artystów Plastyków w Czechach), Secesji Wiedeńskiej. Jego pasją były podróże. Zwiedził Europę, często bywając w Paryżu i we Włoszech. Odbył egzotyczne podróże studyjne do Egiptu, Nubii, na Cejlon, do Chin, Korei i Japonii, gdzie uczył się drzeworytu japońskiego od miejscowych mistrzów. Wykorzystał tę naukę w swej praktyce artystycznej, w sposobie opracowania formy. Wyprawił się na półkulę zachodnią, do USA, gdzie odwiedził Nowy Jork i Cleveland. Był artystą wszechstronnym, malował, rysował, tworzył grafiki, fotografował, projektował scenografię i kostiumy teatralne. Chętnie podejmował tematykę portretową.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Sygnatura, napis: na recto u dołu po prawej; ołówkiem: Emil Orlik
  2. Napis: na verso w lewym dolnym rogu numer.; ołówkiem: Mk FSO
  3. Napis: na verso w lewym dolnym rogu; ołówkiem: B 17642
  4. Napis: na verso u dołu po lewej ; stan odbitki: Probedruck

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Orlik, Emil (Praga 1870-Berlin 1932)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 399 mm, szerokość: 293 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

ruletka, sucha igła, barwna, akwatinta, akwaforta

Tworzywo / materiał

papier welinowy, gruby

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1915

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Berlin (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/4393

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd