treść serwisu

6.01.04

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

Na początek twórczości Andrzeja Nowackiego (1953– ), filologa i historyka sztuki od lat 70. XX w. mieszkającego za granicą, istotny wpływ miały spotkania z Henrykiem Stażewskim (1894–1988) w latach 1982–1984, gdy wielokrotnie odwiedzał pracownię nestora polskiej sztuki geometrycznej.

Jak wspomina Nowacki – „Fascynacja, jakiej wtedy doświadczyłem, jest niemal niewyrażalna. Najważniejsza była dla mnie atmosfera harmonii, spokoju i ładu, nie tyle w tym człowieku, co przede wszystkim w jego obrazach. Wyczuwało się w nich główny motyw twórczości Stażewskiego: porządkowanie chaosu. A dla mnie, poszukującego podówczas wewnętrznego porządku w swoim życiu (...) były czymś w rodzaju refugium. Ponadto ta uporządkowana płaszczyzna w przedziwny sposób koncentrowała energię. Tu tkwiło sedno inspiracji do moich własnych działań twórczych”.

Inspirowany abstrakcją geometryczną malarski świat kreowany przez artystę przechodził później liczne transformacje. Z czasem Nowacki coraz bardziej redukował zakres stosowanych form, aby od końca XX w. posługiwać się niemal wyłącznie najbardziej podstawowymi kształtami geometrycznymi – kwadratem i linią. Coraz częściej rezygnował też z symetrycznych, statycznych układów na rzecz powierzchni rozwibrowanych barwnymi, wertykalnymi liniami i tworzenia kompozycji otwartych. Trend ten, nasilił się po 2000 r. i szczególnie mocno uwidocznił w przypadku reliefów liniowych, takich jak 6.01.04. Powierzchnia obrazu stworzona przez rytmicznie zakomponowane, wielokolorowe listwy o różnej szerokości grzbietów i różnych interwałach pomiędzy poszczególnymi elementami, przypomina rozwibrowane, tętniące pole koloru. Dawniejsza skłonność do syntetycznej sztuki geometrycznej wyewoluowała wraz z tymi pracami w kierunku fascynacji energią obrazu, jakościami kolorystycznymi i barwą jako nośnikiem emocji. W połowie lat 90. XX w. artysta uprościł również tytuły swoich prac, rezygnując z towarzyszących im rozbudowanych, poetyckich tekstów na rzecz podpisywania ich wyłącznie datą powstania.

Magdalena Lewoc



Sygnatury i napisy:

Napis: na rewersie, centralnie, powyżej osi obrazu; fioletową farbą: A. NOWACKI 2004 | 06.01.04

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Nowacki, Andrzej (1953- )

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 90 cm, szerokość: 90 cm

Rodzaj obiektu

dzieło wizualne

Technika

relief, akryl

Tworzywo / materiał

drewno, płyta pilśniowa

Pochodzenie / sposób pozyskania

darowizna

Czas powstania / datowanie

2004-01-06

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Berlin (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Sp/1776

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd