Portret Miki Lisowskiej
1927
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo portretowe (XVII – początek XX wieku)
Przedstawienie Karoliny z Żukowskich Czechowiczowej jest przykładem sztuki portretowej Józefa Pitschmanna. Malarz wykształcony w Wiedniu, między innymi w pracowni J. C. Lampiego st. i H. C. Brandta, w początkach twórczości malował sceny mitologiczne i historyczne. Podejmująca tę tematykę kompozycja z 1787 roku Herkules zwracający Admetowi oswobodzoną Alcestę została nagrodzona złotym medalem i członkostwem w akademii. W spuściźnie artysty większość stanowią portrety. Wykonał kilka wizerunków Stanisława Augusta Poniatowskiego i cesarskiej pary: Franciszka II z małżonką, oraz kilkaset portretów przedstawicieli polskiej arystokracji, szlachty i mieszczaństwa.
Do Polski Pitschmann przybył w 1788 roku na zaproszenie Józefa Czartoryskiego, do jego wołyńskiej siedziby w Korcu. Pozostał tu do końca życia, zmieniając kilka razy miejsce pobytu. Mieszkał w Warszawie, Lwowie, w 1806 roku osiadł na stałe w Krzemieńcu. Miał już wtedy ugruntowaną pozycję artystyczną, cieszył się sławą i uznaniem wśród szerokich kręgów odbiorców. W samym tylko okresie lwowskim namalował około trzystu portretów osób związanych ze Lwowem i wschodnią Małopolską. W Krzemieńcu został powołany przez T. Czackiego na stanowisko nauczyciela rysunku w liceum.
Wykonywane przez Pitschmanna portrety były utrzymane w duchu późnego klasycyzmu. Autor nie idealizował przedstawianych modeli, wnikliwie odtwarzał na płótnie ich wygląd. Taki realistyczny rys jest widoczny w portrecie baronowej Czechowiczowej. Kobieta została ukazana w typowy dla neoklasycznej konwencji sposób – to upozowana postać w modnej sukni z głębokim dekoltem, z kunsztownie przewieszonym przez ramię szalem zebranym na jednym przedramieniu, na wzór antycznych wizerunków. W tle widnieje fantastyczny pejzaż, rodem z malarstwa angielskiego, który nadaje kompozycji sentymentalno-romantyczny charakter. Jak się zdaje, artysta wiernie oddał rysy twarzy modelki, bez zbytniego upiększenia, na co wskazują takie szczegóły, jak wydatny nos i różowość karnacji kontrastująca z bladością ciała. Malarz tchnął życie w namalowaną postać. Kunsztowne posługiwanie się kolorem, zdecydowane zestawienie bieli, czerwieni i czerni wraz z trafną charakterystyką świadczą o wrażliwości i niepospolitym talencie Pitschmanna.
Bożena Kasperowicz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 89 cm, szerokość: 76 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 104 cm, szerokość: 88 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Boznańska, Olga
1927
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1760 — 1780
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1785 — 1790
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.