Pejzaż z kościołem i wiatrakiem
1853
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Franciszek Ksawery Lampi pochodził z włoskiej rodziny artystycznej – był synem słynnego portrecisty działającego w 2. połowie XVIII wieku głównie na dworach europejskich – Jana Chrzciciela Lampiego. Początki kariery artystycznej Franciszka były związane z Wiedniem, ale w 1815 roku, z powodu konfliktu z ojcem, przeniósł się na stałe do Polski. Osiadł w Warszawie, gdzie z powodzeniem rozwinął działalność malarską, w czym pomogła mu żywa wciąż sława ojca, piastującego w latach 1788–1791 stanowisko nadwornego malarza króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wśród sfer magnackich i szlacheckich syn także zdobył uznanie jako portrecista. Obok portretu, scen rodzajowych, religijnych ze szczególnym upodobaniem malował pejzaże. Tworzą one pewien charakterystyczny typ, którego znakomitym przykładem jest Pejzaż z wodospadem.
Poetycki, utrzymany w sentymentalno-romantycznej konwencji obraz przedstawia wyimaginowany górski widok ze sztafażem. Pośród potężnych skalistych stoków, z ruinami dawnej okazałej budowli na szczycie, ze spływającym po pionowych urwiskach spienionym wodospadem, widnieje dolina. Kilka osób, ukazanych pod postacią maleńkich figurek, oddaje się różnym zajęciom, które można rozumieć jako metaforę trzech elementów życia ludzkiego: pracy, wypoczynku i modlitwy. Zestawienie miniaturowych postaci z tajemniczą, nieujarzmioną przyrodą podkreśla potęgę i majestat otaczającej ich natury, namalowanej zgodnie z kluczowym dla XVIII-wiecznej estetyki postulatem wzniosłości. Chmurną powagę ukazanego w odległej perspektywie krajobrazu, utrzymanego w spójnej gamie szarości, brązów i zieleni, łagodzi padające z lewej strony subtelne, złocisto-różowe światło słoneczne, przefiltrowane przez delikatną mgiełkę powietrza. Ten istotny element wprowadza do warstwy znaczeniowej kompozycji uzupełnienie, mówi o tym, że przyroda dominuje nad człowiekiem, lecz w sposób przyjazny, bez poczucia grozy. Słońce, które powoli rozświetla łagodnym blaskiem mroczną dolinę, niebawem ogrzeje swoim ciepłem znajdujących się w niej ludzi. W akcie odczytania sensu kryjącego się za widowiskiem sił natury, której elementem jest człowiek, przywołuje skojarzenia sięgające sfery filozoficzno-mistycznej – refleksji nad Stwórcą i jego dziełem stworzenia.
Bożena Kasperowicz
Inne nazwy
Pejzaż z wodospadem
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 70 cm, szerokość: 53 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 91 cm, szerokość: 71 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1853
Muzeum Narodowe w Lublinie
1850 — 1892
Muzeum Narodowe w Lublinie
1857
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna