"Portret Kobiety" ("Portret Mary Grey Miller")
Obraz
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Meble
Prostopadłościenna komoda o trzech szufladach i prostym kamiennym blacie, nieznacznie wysuniętym na boki a z przodu niemal zlicowanym z frontem mebla. Nogi są proste, kwadratowe w przekroju i stanowią przedłużenie naroży całości. Fartuszek został faliście wykrojony, z wyraźną przerwą pośrodku każdego boku. Górna szuflada jest dwukrotnie niższa od pozostałych, wszystkie są zamykane na wpuszczone zamki i opatrzone kluczynami bez szyldów, a poniżej – toczonymi pojedynczymi gałkami z jasnego drewna. Fronty szuflad obwiedzione zostały gładkimi obramieniami z jasnego forniru, od strony wewnętrznej wykończonymi wąskimi profilowanymi listewkami z metalu w kolorze żółtym. Wewnątrz obramień umieszczone zostały płyciny kryte laką orientalną, z przedstawieniami pejzażowymi w odcieniach złota. Na licu górnej szuflady przedstawione zostały kępy traw i kwitnące krzewy pośród skał, na licu środkowej – dwie postaci kobiece przechadzające się na tle pejzażu z łukowym mostkiem, chatami i pagodą na skale, zaś na najniższej znajduje się przedstawienie gęsi. Boki mają podział na dwie kondygnacje. Górna odpowiada wysokością i układem dekoracji licu górnej szuflady. Dolna kondygnacja, o wysokości dwóch pozostałych szuflad, artykułowana jest podobnie do reszty mebla ramami z jasnego forniru i metalowymi listewkami. Ozdobiona jest pionową owalną płyciną z przedstawieniem kępy kwitnącej roślinności, wpisaną w pionowy prostokąt. Ramiaki konstrukcji, nogi, fartuch, podsuwnice oraz nadsuwnica są lakierowane na czarno, a przy krawędziach obwiedzione pojedynczym cienkim paskiem w kolorze złotym.
Zabiegi polegające na wykorzystywaniu oryginalnych elementów importowanych z krajów Dalekiego Wschodu, takich jak części większych mebli, panele parawanów czy wręcz specjalnie produkowane na eksport prostokątne panele lakowe z dekoracją figuralną, do wykonywania mebli i innych elementów wystroju wnętrz w warsztatach europejskich były bardzo powszechne w XVIII i XIX wieku, kiedy moda na orient była w rozkwicie. W ten sposób nie tylko można było zwiększyć import przedmiotów lakowych, ale także łatwiej sprostać europejskim gustom, nadając gotowym wyrobom formy niespotykane w Azji, a bardziej przystające do europejskiego stylu życia.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 83,0 cm, szerokość: 79,0 cm
Rodzaj obiektu
mebel skrzyniowy
Technika
laka awenturynowa, fornir, złocenie
Tworzywo / materiał
drewno; brąz; marmur
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna