
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Portret polski
Postać Teresy Kunegundy Sobieskiej (1676-1730) została usytuowana na tle fragmentu pałacu (widoczna północna galeria wraz z wieżą) oraz szpaleru drzew parkowych, otaczających wilanowską rezydencję jej ojca. Młoda, ciemnowłosa królewna, o delikatnych i regularnych rysach owalnej twarzy, siedząca na bladoczerwonej poduszce (ujęcie 3/4, poniżej kolan), trzyma w wyciągniętej prawej ręce rozwinięty kwiat róży na krótkiej łodyżce, natomiast jej lewa ręka spoczywa na kolanach, dotykając fałdów sukni w zróżnicowanych odcieniach niebieskości. Poły czerwonego szala, przewieszonego przez prawe ramię portretowanej, rozwiewają podmuchy wiatru, ożywiając dość statyczną kompozycję i wprowadzając do oficjalnej konwencji, w jakiej utrzymany został wizerunek, nieco swobodniejszy akcent.
Bernard O’Connor (ok. 1666-1698), nadworny lekarz Jana III (1629-1696), tak opisuje królewnę i jej zamążpójście za Elektora Bawarii Maksymiliana II Emanuela (1662-1726) 15 sierpnia 1694 r. w Warszawie: „Król jednę miał tylko córkę, któréj imię Kunegunda Teressa; lubo nie była ona doskonałą pięknością, przecież ładna, choć wzrostu miernego. Wdziękami, wesołością, dowcipem, nie można jéj równać z matką, przecież nie zbywało jéj na pięknym rozumie. Oprócz polskiego, posiada łaciński, włoski i francuzki język, grzeczna i uprzejma w rozumie, za moich czasów wydaną została za panującego dziś elektora Bawarskiego, który się o jéj rękę starał” (cytat za: L. Rogalski, Dzieje Jana III. Sobieskiego, Króla Polskiego, Wielkiego Księcia Litewskiego, Warszawa 1847, s. 522).
W połowie XX w. Tadeusz Mańkowski hipotetycznie przypisywał (ostrożnie dobierając słowa: „można by przypisać”) obraz Jerzemu Eleuterowi Szymonowiczowi Siemiginowskiemu (ok. 1660-między 1708 a 1711) (zob. T. Mańkowski, Malarstwo na dworze Jana III i stosunek Sobieskiego do malarstwa, „BHS”, nr 1-4, R. XII, Warszawa 1950, s. 234). Obecnie autorstwo dzieła wiąże się z niezidentyfikowanym artystą, działającym w kręgu królewskiego dworu w Wilanowie.
Teresa Kunegunda Sobieska (1676-1730); Bernard O’Connor (ok. 1666-1698), nadworny lekarz króla Polski Jana III; rozwinięty kwiat róży; szpaler drzew parkowych; królewski dwór Sobieskich w Wilanowie; Jerzy Eleuter Szymonowicz Siemiginowski (ok. 1660-między 1708 a 1711); Tadeusz Mańkowski.
Agnieszka Woźniak-Wieczorek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 102,0 cm, szerokość: 84,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.