
Altana chińska
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek
Miniatura z kolekcji muzealnej przedstawia portret starszej kobiety (owal w prostokącie). Kobieta ukazana w półpostaci, siedząca na fotelu, ubrana w białą empirową suknię, przewiązana pod biustem i narzucony na suknię szal w kolorze ugru, na głowie biały, ozdobny czepek. Portretowana to Izabela z Czartoryskich Lubomirska, zwana księżną marszałkową.. Izabela (Elżbieta) z Czartoryskich Lubomirska (ur w maju 1733 r lub 1736 r. w Warszawie, zm. w listopadzie 1816 r w Wiedniu) była córką Augusta Czartoryskiego i Zofii z Sieniawskich. W 1753 r poślubiła starszego od niej Stanisława Lubomirskiego, właściciela Łańcuta i stała się, po śmierci męża (w sierpniu 1783 r) ostatnią właścicielką z rodziny Lubomirskich, a zarazem jedną z najbogatszych kobiet ówczesnej Europy, do czego przyczyniła się też scheda po ojcu. Posiadany przez nią majątek szacowano na 25 mln zł. Była jedną z najwybitniejszych kobiet XVIII wiecznej Polski, mecenaską i kolekcjonerką sztuki, za jej czasów zamek łańcucki osiągnął największa świetność. Jej kuzynem był Stanisław August Poniatowski, w którym skrycie się podkochiwała, później stała się jego wrogiem. Będąc kobietą światłą i wykształconą opiekowała się też poddanymi, dbając i ucząc higieny, zakładając ochronki i szpitale. Portrecik jest kopią z miniatury wykonanej przez Carla Hummla w 1816 r w Wiedniu. Carl Hummel (ur. ok. 1769 r, zm. w 1840 r) był austriackim portrecistą, malarzem i litografem. Miniatura to obraz niewielkich rozmiarów, głównie portret, choć zdarzają się też scenki rodzajowe. Nazwa pochodzi z języka łacińskiego, od słowa minus – mały. Najstarsze miniatury pojawiły się w XV w i związane są z rozwojem emalierstwa. Obok emalii na miedzi stosowano początkowo farby olejne i temperowe na blasze oraz pergaminie. W XVII w używano jako podłoża dębowych deszczułek oraz grubych płytek kości słoniowej. W następnych wiekach, po rozpowszechnieniu się miniatur, stosowano farby wodne (akwarela, gwasz), a jako podłoża cienkie płytki kości słoniowej lub masy perłowej oraz pergamin, lub karton. Omawiany obrazek eksponowany jest w Salonie Bouchera na I p zamku łańcuckiego.
Bożena Rybkowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rysunek, malarstwo
Technika
gwasz
Tworzywo / materiał
bibułka, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.