
De Kruisoprichting | Podniesienie krzyża
scena biblijna
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Alfred Geisler w latach 1905/1906 uczęszczał do warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W kolejnym roku wyjechał do Paryża, gdzie od razu zaprezentował się jako zdolny pejzażysta i portrecista. Częstym motywem jego twórczości stały się kompozycje oparte na schematach przedstawieniowych renesansu i manieryzmu. Podczas ekspozycji Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w 1919 roku Geisler zaprezentował obraz Topielec. Rok później związał się Centralnym Instytutem Propagandy w Warszawie, dla którego wykonywał plakaty, afisze i transparenty. Na początku lat dwudziestych Geisler zamieszczał także rysunki satyryczne w czasopismach „Szczutek”, „Łazik” i „Ochotnik”. Karykatury te świadczyły o ekspresjonistycznych predylekcjach autora. Pracom malarskim Geislera przypisywano wpływy francuskie – zauważalne w palecie barwnej charakterystycznej dla „następców Cézanne’a”. W obrazie ze zbiorów szczecińskich artysta powrócił do uwiecznionego już w młodzieńczej fazie twórczości rodzajowego motywu. Układ postaci nasuwa jednak wyraźne skojarzenia z utrwalonym w sztuce chrześcijańskiej typem ikonograficznym opłakiwania Chrystusa. Kobiety w bretońskich czepcach to współczesne trzy Marie, mężczyźni w rybackich kapokach, podtrzymujący zielonkawe ciało nieboszczka w białym perizonium, odgrywają tu rolę świętych Jana, Nikodema i Józefa z Arymatei. Splot motywów religijnych oraz marynistycznych pozwala umieścić to płótno w tradycji nowoczesnego malarstwa francuskiego, zapoczątkowanej normandzkimi dziełami realisty Pierre’a-Marie Beyle’a i kulminującej w chrystologicznych obrazach z rybakami Georges’a Rouaulta z końca lat trzydziestych XX wieku. Zwłaszcza twórczość tego ostatniego zdawała się zainspirować Geislera do ekspresyjnego traktowania barwy i silnych uproszczeń formalnych, nadających przedstawieniu duży ładunek emocjonalny.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 75 cm, szerokość: 102 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Rubens, Peter Paul
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Tomaszewski, Marian
1966
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Styka Jan
około 1896
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.