
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Meble
Komoda w stylu transition - przejściowym, łączącym cechy stylowe epoki Ludwika XV i Ludwika XVI. Lekkie wybrzuszenie płaszczyzn bocznych komody i fasady oraz przednich narożników, muszle i rocaille w złoconych dekoracjach, to pozostałości po epoce rokoka, wyższe proste nogi, dążenie do wyprostowania płaszczyzn to nowe cechy stylistyczne zapowiadające okres Ludwika XVI.
Konstrukcja mebla jest typowa dla tego okresu: korpus mieszczący dwie szerokie szuflady równej wielkości wsparty jest na czterech wysokich lekko wygiętych nogach. Blat
marmurowy skromnie profilowany ćwierćwałkiem powtarza kształt mebla. Rokokowa w detalach dekoracja komody utrzymano w konwencji chinois, lakierowaną, czarną powierzchnię mebla wzbogacono w części fasadowej malowidłem na lace przedstawiającym scenkę rodzajową na tle wodnego pejzażu w tonacji złota, czerwieni i brązu, na bocznych ściankach – malowane duże motywy gałązek kwiatów o zbliżonej tonacji z dodaniem zieleni.
Malarska dekoracja fasady nie uwzględnia podziałów na szuflady, zaciera je, podobne jak oprawa złoconych listewek w kształcie wici roślinnych ujmujących zewnętrzny kontur malowidła oraz jego centralną część. Cztery odgięte gałązki pełnią rolę uchwytów szuflad. Złocone brązy zabezpieczają narożne krawędzie komody i zakończenia nóg.
Komoda reprezentuje meble francuskie najwyższej jakości wykonane w warsztatach paryskich ze szczególną starannością. Wysoka ocena jej wartości poświadczona jest sygnaturą twórcy bitą dwukrotnie metalowym stemplem na krawędzi oskrzynienia oraz trzykrotnym znakiem kontroli cechu JME.
We wnętrzach wilanowskich pojawiła się przed 1832 r. jako wyposażenie apartamentów mieszkalnych Potockich.
AK
Francuskie meble, komoda en tombeau, apartament ks. Lubomirskiej, kolekcja wilanowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 84,0 cm, szerokość: 110,0 cm
Rodzaj obiektu
mebel skrzyniowy
Technika
laka awenturynowa, złocenie, kołkowanie, malowanie
Tworzywo / materiał
dąb; sosna; świerk; lipa; orzech; brąz; marmur; płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.