
Trzy postaci
między 1944 — 1946
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Maria Jarema zaczęła swoją pracę twórczą od działalności rzeźbiarskiej. Było to nie tyle wynikiem jej upodobań, ile wyboru charyzmatycznego mistrza, Xawerego Dunikowskiego, u którego studiowała w latach 1929–1935 w Akademii Sztuki w Krakowie.
W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się jedna z jej prac z cyklu Wyrazy datowana na 1956 rok. To kompozycja wypełniona postaciami nakładającymi się na siebie. Kształty zostały zarysowane wyraźnym czarnym konturem (monotypia), na nich zostały nałożone elementy płaszczyzn barwnych w pionowych ciągach. Jednym z kluczowych elementów tworzących obraz jest kolor. Z lewej strony widzimy kolor fioletowy, następnie czerwień, dalej wymiennie pojawiają się odcienie fioletu, różu oraz zgaszonego szarością brązu.
W cyklu tym pojawiają się nieomal realne kształty ludzi (często formy przypominające czaszki lub twarze), które są zaznaczone tylko zespołem linii i kresek. Są to monotypie, schematy pozbawione cech indywidualnych. Ciało ludzkie fascynowało Jaremę. Szczególnie dużo uwagi skupiała na mięśniach, które niejednokrotnie wyodrębniała splotem linii. Umieszczane są one w abstrakcyjnych przestrzeniach wypełnionych innymi formami. Wprowadza je do nowego – ustalonego przez artystkę – porządku rzeczywistości. Bywają interceptowane jako poetyckie wizje czasem pełne spokoju i harmonii, innym razem – wręcz przeciwnie. W wypadku szczecińskiej tempery układ form traci swój przejrzysty układ przez nałożone nań kolorowe kształty, jakby pocięte kawałki papieru. Zamiast harmonii mamy do czynienia raczej z przeplataniem, a nawet bardziej – poplątaniem przedstawianych elementów. Część tej plątaniny przypada w miejscach, które można określać jako schematy szyi, co przywołuje skojarzenie z duszeniem.
Cykl Wyrazy pochodzi z okresu rozkwitu twórczości Jaremy, która dowiedziawszy się o swojej ciężkiej chorobie (chorowała na białaczkę i zmarła w 1958 roku) oddała się całkiem pracy artystycznej, zyskując w tym czasie pewną odwagę i swobodę. Krytycy upatrują jej wyjątkowości na tle sztuki europejskiej (którą systematycznie studiowała) w tym, że jej prace nie mają wiele wspólnego z abstrakcją geometryczną, ani z informelem – jej esencję stanowi balansowanie na granicy pomiędzy przedstawieniem figuratywnym i znakiem abstrakcyjnym. Jaremie udało się ukazać swoje poszukiwania w kilku zasadniczych problemach zmagań malarskich, stworzyła przy tym zbiór indywidualnych prac.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 108 cm, szerokość: 86 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
tempera, monotypia
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Jarema Maria
między 1944 — 1946
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Rosenstein, Erna
1976
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Marczyński Adam
1965
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.