
Vilmnitz na Rugii; Pejzaż rugijski | Vilmnitz-Ruegen
pejzaż
1927
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Przylądek Reddevitz (Reddevitzer Höft), który jako swojsko brzmiące „Redowice” rozpoznawał w słynnym Atlasie nazw geograficznych Słowiańszczyzny Zachodniej (1935) ksiądz kanonik Stanisław Dołęga Kozierowski, to cypel wysunięty na zachód w Morze Bałtyckie z rugijskiego półwyspu Mönchgut („Mnichów”). W czasach wczesnego średniowiecza ziemię tę zamieszkiwali Ranowie, słowiańskie plemię podbite jesienią 1165 roku przez księcia sasko-bawarskiego Henryka Lwa, który z pomocą skandynawską zaprowadził chrześcijaństwo. Upadek pogańskiego grodu – podobnie jak późniejszy o trzy lata kres stolicy rugijskiej, Arkony – opisywali Duńczyk Saxo Grammaticus (Gesta Danorum, 1185 – ok. 1222, wyd. 1514) i Saksończyk Helmold (Chronica Sclavorum, 1163–1172, wyd. 1556). Zanim podjęto regularne badania archeologiczne, na barwne relacje kronikarzy powoływali się pierwsi „nowocześni” miłośnicy starożytności połabskich z Zygmuntem Ignacym Kraszewskim i Ludwigiem Giesebrechtem na czele. Ten ostatni, autor czytanych przez Kraszewskiego Wendische Geschichten (1839), redaktor czasopisma „Baltische Studien” i pierwszy sekretarz Towarzystwa Pomorskiej Historii i Starożytnictwa (Gesellschaft für pommersche Geschichte und Altertumskunde) z oddziałami w Szczecinie i Greifswaldzie, przyczynił się do gromadzenia najstarszych pamiątek. Ponad wiek po jego powstaniu, w grudniu 1927 roku, zbiory Towarzystwa przekazano zarządowi regionu. Rok później stały się własnością nowo utworzonego Prowincjonalnego Muzeum Starożytności Pomorskich (Provinzialmuseum Pommerscher Altertümer) w Szczecinie, w którego kolekcji i budynku ze stałą ekspozycją archeologiczną znalazły się także efekty malarskich ekspedycji Maksa Kühna. Między nimi był powstały w maju 1927 roku widok przylądka Reddevitz.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 65.5 cm, szerokość: 96 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Kühn Max
1927
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.