Ludobójcy
portret grupowy
1946
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Na etapie (1895) to jedna z przykładowych prac Jacka Malczewskiego wpisujących się w okres malarstwa martyrologiczno-patriotycznego, w którym artysta odwoływał się do tradycji romantycznej, a szczególnie do dorobku Artura Grottgera oraz poezji Juliusza Słowackiego – jednego z najważniejszych wieszczów tego czasu. Dzieło zamyka tworzony przez ponad dziesięć lat cykl dzieł ukazujących losy zesłanych na Syberię. Większość obrazów odnosi się do wątków literackich, wśród których najliczniejsze pochodzą z poematu Słowackiego zatytułowanego Anhelli. Seria ta w sposób interesujący pokazuje również zmiany postawy malarskiej. Pierwsze płótna cyklu charakteryzują się typowym przedstawieniem realistycznym, a obraz ze szczecińskiej kolekcji ukazuje już silny wpływ szkoły monachijskiej. Na ciemnym tle w sposób kontrastujący, poprzez odpowiednie wykorzystanie światła, malowane są centralne motywy – w tym wypadku twarz zrozpaczonej kobiety patrzącej na zmarłego chłopca ułożonego na żołnierskim płaszczu, na podłodze. Reakcja pozostałych osób obserwujących scenę jest niezwykle zróżnicowana – część z nich nie reaguje na to, co widzi, jedni podnoszą głowy, inni śpią. Szczegółowość obrazu zbliża go do stylistyki naturalistycznej.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 58 cm, szerokość: 102.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1946
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1958 — 1965
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1958
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna