
Korytarz Wschodni II piętro
„Kurytarz”, Korytarz
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Wnętrza
Nazwy historyczne: „Kurytarz”
Nazwy inne: Korytarz
Czas powstania: konstrukcja ścian – 1629-1641 r.; wystrój, kominek marmurowy - 1927-29; tkaniny - początek XX w.
Architekci: Tadeusz Stryjeński i Tadeusz Dachowski 1927-29
Artyści: drzwi - firma „Lamus” ze Lwowa
Korytarz zachodni, jak wskazuje nazwa. umiejscowiony jest w skrzydle zachodnim II piętra zamku. Korytarz posiada kształt wydłużonego prostokąta. W ścianie wschodniej znajdują się drzwi wejściowe z Klatki paradnej, dwuskrzydłowe, dębowe, półkoliście zamknięte, przeszklone. Drzwi umieszczone są w półkolistej arkadzie. Górą dekorowane są gotyzującym fryzem arkadkowym, złożonym z dwóch rzędów ostrołukowych arkadek nawzajem się przeplatających. W tej samej ścianie są jeszcze dwie arkady – środkowa dekorowaną sztukatorską listwą z astragalem i liśćmi akantu, mieści w sobie niszę z przeszkloną gablotą, mieszczącą wyroby ze srebra, gablota dekorowana u dołu płycinami z wicią roślinną i stylizowanymi m akantu. Trzecia arkada dekorowana podobnie jak dwie poprzednie prowadzi na korytarz północny II piętra. W ścianie południowej korytarza drewniane politurowane dwuskrzydłowe drzwi, które prowadzą po Przedpokoju 44, pomieszczeń socjalnych i amfilady pokoi mieszkalnych. W ścianie północnej jednoskrzydłowe drewniane drzwi, które poprzez niewielki korytarzyk łączą korytarz zachodni z pokojem rokokowym. W ścianie zachodniej ryzalit, w którym znajduje się kominek z różowego i białego marmuru, nad kominkiem umieszczono lustro w złotej ramie z dekoracją rokokową, Palenisko kominka ozdobione jest pilastrami o jońskich kapitelach i zamknięte gzymsem z ornamentem ząbkowanym. Ściany korytarza w formie panneau z ramowymi podziałami wypełnione zieloną tkaniną, zwieńczone są gzymsem z dekoracją palmetową i liśćmi akantu. Każde z panneau ujęte jest profilowanymi złoconymi listwami. Sufit podzielony na trzy pola obramione ramami z ornamentem perełkowym i astragalem , pola te są rozdzielone wąskimi pasami (płycinami) z dekoracją z kwiatonów w kołach i liści lauru. Pośrodku sztukatorska rozeta z liści akantu i przecinających się okręgów z ornamentu perełkowego, po bokach mniejsze rozety, w których zamontowano elektryczne lampy. Wspomniane panneau wypełnia zielony adamaszek ze wzorem roślinnym w układzie sieciowym – główną oś wzoru stanowi stylizowany kwiat piwonii otoczony drobnymi liśćmi i esowato wygiętymi liśćmi akantu, kwiatami, pączkami, listkami. Ten typ wzoru tkaniny pochodzi z XVII w adamaszków, zwanych „a mandorla florita”, w których występował stylizowany owoc granatu i kwiat róży. W XIX w, który zasłynął z powrotów do dawnych stylów również w tkaninie zaczęto powracać do dawnych wzorów. Adamaszek to tkanina dwustronna, najczęściej jedwabna, jednobarwna z matowym wzorem na błyszczącym tle. Nazwa pochodzi od miasta Damaszek w Syrii. Na podstawie inwentarzy z lat 1854-55 i 1862 można stwierdzić, że korytarze poszczególnych skrzydeł drugiego piętra były przedzielone politurowanymi drzwiami umieszczonymi w arkadach „u góry w formie gotyckiej”. Korytarz zachodni był malowany i posiadał drewnianą pokostowaną podłogę, stał w nim piec z lanego żelaza oraz szafa z czterema szufladami, stół, dwa krzesła i dwie kanapy. Na ścianach były rozwieszone obrazy i lustro w złotej ramie. Obecny swój wystrój korytarz zawdzięcza przebudowie według projektów T, Stryjeńskiego i T. Dachowskiego w latach 1927 – 1929. Prace były wykonywane przez firmy warszawskie i lwowskie, a drzwi na wszystkich korytarzach wykonała firma Lamus z Lwowa. To wtedy urządzono w niszy oświetloną od wewnątrz witrynę na porcelanę i srebro, a naprzeciw kominek. Po przeprowadzeniu centralnego ogrzewania w 1959 r. na II piętrze prowadzono prace konserwatorskie, ale brak dokumentów z tego czasu i nie wiadomo czy te prace dotyczyły korytarza. W 1970 roku miały miejsce prace konserwatorskie prowadzone przez Józefa Hajdasz z Rzeszowa wraz z zespołem (duże spękania sufitu). Pomalowano wówczas ściany i sufit farbą dobraną do zastanych dekoracji.
Podstawowa bibliografia:
• Kossakowska – Szanajca Zofia, Majewska – Maszkowska Bożena, Zamek w Łańcucie, Warszawa 1964.
• Omilanowska Małgorzata, Jakub Sito, Łańcut i okolice, [w]: Katalog Zabytków Sztuki w Polsce, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1994.
• Piotrowski Józef, Zamek w Łańcucie, Lwów 1933.
• Potocka Elżbieta, , Łańcut - wspomnienia od roku 1885 do roku 1915, [Pamiętnik, maszynopis w zbiorach Muzeum-Zamek w Łańcucie].
• Kompleksowa Konserwacja wystroju wnętrz, Dokumentacja opisowa, 2014 – 2016, AC Konserwacja Zabytków.
Opracowanie: Przemysław Kucia
Rodzaj obiektu
wnętrza
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Piotrowski, Józef
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.