treść serwisu

Widok na port i Wzgórze Zamkowe

Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina 1900-1945

Nota popularyzatorska

Widoki nadodrzańskie wraz ze wzgórzem zamkowym, zabudową Starego Miasta i portem stanowiły w dwudziestoleciu międzywojennym popularny motyw malarski nie tylko wśród marynistów. Istniało wówczas duże zapotrzebowanie na prace ukazujące panoramę miasta od strony wody oraz nowoczesny port, którego aktualny wygląd dokumentowały zarówno obrazy olejne, grafiki jak i fotografie.

Jednym z częściej stosowanych ujęć była sylwetka miasta widziana z oddalenia, przesłonięta typowymi dla tego okresu jednostkami pływającymi: parowcami i barkami. Podobny schemat zastosował w swym dziele szczeciński artysta Eugen Dekkert (1865-1956), jednak łodzie towarowe zastąpił starymi żaglowcami, ukazując na pierwszym planie przeładunek z duńskiej jednostki pływającej o nazwie „Silvia” na barkę zakotwiczoną w nurcie rzeki.

Pochodzący ze szczecińskiej rodziny kupieckiej Dekkert pierwsze lekcje rysunku pobierał u Augusta Ludwiga Mosta w Gimnazjum Fundacji Mariackiej. W 1896 roku udał się do Monachium, gdzie kontynuował artystyczną edukację u Theodora Hummla, związanego z Monachijską Secesją. Pod wpływem prac szkockiej grupy Glasgow Boys łączącej w sobie brytyjski realizm oraz francuski impresjonizm, Dekkert wyjechał na studia do stolicy Szkocji. Jego subtelne, przesiąknięte mgłą i wilgotnym powietrzem pejzaże Szkocji i północnej Anglii zapewniły mu uznanie środowiska twórczego i pomogły w rozpoczęciu międzynarodowej kariery. Prace wystawiał w wielu miastach Europy, a także w Australii i Ameryce Północnej. Odbywał podróże artystyczne do Holandii, Włoch, Francji i niemal nieustająco odwiedzał Szczecin, gdzie Muzeum Miejskie (Stadtmuseum Stettin), wielokrotnie prezentowało jego obrazy. Chętnie zresztą powracał do szczecińskich widoków ukazując, często w charakterystycznej dla swojej twórczości srebrzystoszarej kolorystyce, port z nabrzeżami pełnymi życia, nadodrzańską zabudową czy tereny wzdłuż ujścia Duńczycy. W uznaniu osiągnięć artystycznych Dekkert otrzymał od władz Muzeum Miejskiego własną przestrzeń malarską – atelier na Tarasie Hakena, z którego rozciągał się widok na tak ceniony przez niego fragment miasta.

Małgorzata Peszko



Sygnatury i napisy:

Sygnatura;napis: po lewej u dołu; czarną farbą: Eugen Dekkert.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Dekkert Eugen (1865-1956)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 50 cm, szerokość: 70 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

sklejka

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1930

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (województwo zachodniopomorskie) - 

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/H/686

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd