
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Varia
Plakieta z widokiem świątyni Sybilli wykonana została w technice mikromozaiki (mosaici in piccolo, mosaico minuto), która – podobnie jak klasyczna mozaika – polega na tworzeniu obrazu z różnych kolorystycznie, drobnych, twardych elementów. Jak sugeruje nazwa, mikromozaiki różniły w stosunku do swej macierzystej techniki znacznie zredukowaną skalą. Obraz układany był z drobnych, najczęściej czworobocznych form. Były one otrzymywane poprzez odpowiednie krojenie cienkich pasków nieprzezroczystego szkła (smalti filati), o plastycznej strukturze. Gotowe drobne elementy były układane w projektowany obraz na odpowiednio przygotowanej płaskiej podstawie zamkniętej ramą, pokrytej wewnątrz masą scalającą (kitem). Technika została opracowana w ostatniej ćwierci XVIII wieku w Rzymie, gdzie – w Watykanie – działało Studio del mosaico, wykonujące wysokiej klasy prace w technice mozaiki na rzecz dekoracji bazyliki św. Piotra. Twórcą, któremu przypisuje się opracowanie nowej sztuki był Giacomo Raffaelli (1752-1836), wkrótce jednak mikromozaika stała się jedną z popularniejszych gałęzi rzymskiego rzemiosła. Prace z widokami starożytności rzymskich (a także widoków i scen opartych na motywach przyrodniczych) realizowało wielu rzemieślników, których warsztatu skupione były wokół placu hiszpańskiego.
Świątynia Sybilli w Tivoli to właściwie świątynia Westy, wzniesiona w I w. p.n.e. Zachowana w stanie częściowym, jako wpisana w malowniczy krajobraz ruina, jest przykładem mistrzostwa architektury starożytnego Rzymu. Jej forma, oparta na planie koła, nawiązuje do świątyni Herkulesa (dawniej Westy) na rzymskim Forum Boarium. Forma świątyni z Tivoli, mimo, że niekompletna, była wzorem dla wielu pawilonów, które wznoszone były w XVIII wieku w Europie. Rodzimym przykładem jest Świątynia Sybilli w Puławach, wzniesiona w latach 1798-1801 na zlecenie Izabelli z Flemmingów Czartoryskiej, jako pierwsze Muzeum narodowe w Polsce.
Obrazy „malowane” mikromozaiką łączyły w sobie kilka poszukiwanych przez XVIII-wiecznych turystów z północnej Europy komponentów; stanowiły zarówno ikonograficzny dokument tego, co pozostawało w polu zainteresowań przybywających na Grand Tour – sztukę antyku. Jednak ich funkcja nie sprowadzała się tylko do pamiątkarskiej, ponieważ same w sobie były wysokiej klasy przedmiotami artystycznymi.
Rzym, Grand Tour, arystokracja, pamiątka, rzemiosło, starożytności, Giacomo Raffaelli, świątynia, Tivoli, Izabela z Czartoryskich Lubomirska, Aleksandra z Lubomirskich Potocka, Stanisław Kostka Potocki
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 12,5 cm, szerokość: 15,5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
mozaika
Tworzywo / materiał
szkło
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.