treść serwisu

Studium chłopki

Nota popularyzatorska

Twórczość Jacka Malczewskiego należy do najoryginalniejszych zjawisk w sztuce polskiej. W ciągu półwiecza aktywności jego malarstwo ulegało przemianom, choć artysta pozostawał wierny tradycyjnemu, realistycznemu językowi obrazowania. Treść obrazów niezmiennie dotyczyła dwóch wątków: idei narodowowyzwoleńczej i sfery osobistej, zamkniętych w triadzie tematów: Polska–sztuka–śmierć. Za kluczowy motyw sztuki Malczewskiego można uznać figurę kobiety. Nieodmiennie scenerią jego kompozycji był rodzimy pejzaż, natomiast kobieta była zasadniczym elementem ikonograficznym większości z nich. Odgrywała różne role, mając niezliczoną liczbę wcieleń i twarzy. Za sprawą niezwykłej wyobraźni malarza jej postać przeszła zdumiewającą transformację: od konwencjonalnego wizerunku ułożonych panien i statecznych matron we wczesnych portretach, wiejskich dziewcząt i rusałek, przez wyobrażenie tragicznej bohaterki poematów Słowackiego, groźnej femme fatale, zjawiskowej muzy, kochanki, uosobienia Ojczyzny, do istoty fantastycznej, przedziwnej, symbolicznej. Ukazane w malarskich wizjach Muzy, Chimery, Harpie, Pytie, Parki, Thanatos – silne kobiety o posągowych kształtach, na wzór greckich posągów lub rzeźb Michała Anioła, ujawniają tajemnicze moce, które kierują losem każdego człowieka i narodu.

Na początku kariery, po krakowskich studiach u Matejki i w Paryżu, jak większość artystów tego czasu Malczewski zainteresował się ludowością. Dał temu wyraz w wiejskich scenach rodzajowych i portretach. Studium chłopki to przedstawienie młodej wieśniaczki. Pobieżny sposób malowania, niedopracowane tło, zwłaszcza po prawej stronie, wskazują na charakter pracy. Można ją uznać za rodzaj wstępnego szkicu bądź rozpoczęty, ale z jakiegoś powodu niedokończony obraz. Postać stojąca bokiem została opracowana dokładniej. Dziewczyna jest ubrana w barwny strój: szeroką, białą spódnicę, czerwony serdak w kwiaty i chustkę. Wprost na nią pada światło wiosennego słońca. Malarz znakomicie uchwycił specyfikę tej osoby. Przedstawił ją w charakterystycznej pozie wiejskiej gospodyni – pewnej siebie, ale nieufnej, z rękami wspartymi na biodrach. Jest to kobieta urodziwa, pełna siły witalnej. Wydaje się wcieleniem artystycznego ideału kobiecości Malczewskiego z wczesnej twórczości.

Bożena Kasperowicz



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: w prawym dolnym rogu; Jacek Malczewski

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

Portret żony Stanisława Wyspiańskiego

Autor / wytwórca

Malczewski, Jacek (1854-1929)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 51 cm, szerokość: 35 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 61.2 cm, szerokość: 45.6 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika olejna

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/1577/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd