
Portret żony
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Twórczość Jacka Malczewskiego należy do najoryginalniejszych zjawisk w sztuce polskiej. W ciągu półwiecza aktywności jego malarstwo ulegało przemianom, choć artysta pozostawał wierny tradycyjnemu, realistycznemu językowi obrazowania. Treść obrazów niezmiennie dotyczyła dwóch wątków: idei narodowowyzwoleńczej i sfery osobistej, zamkniętych w triadzie tematów: Polska–sztuka–śmierć. Za kluczowy motyw sztuki Malczewskiego można uznać figurę kobiety. Nieodmiennie scenerią jego kompozycji był rodzimy pejzaż, natomiast kobieta była zasadniczym elementem ikonograficznym większości z nich. Odgrywała różne role, mając niezliczoną liczbę wcieleń i twarzy. Za sprawą niezwykłej wyobraźni malarza jej postać przeszła zdumiewającą transformację: od konwencjonalnego wizerunku ułożonych panien i statecznych matron we wczesnych portretach, wiejskich dziewcząt i rusałek, przez wyobrażenie tragicznej bohaterki poematów Słowackiego, groźnej femme fatale, zjawiskowej muzy, kochanki, uosobienia Ojczyzny, do istoty fantastycznej, przedziwnej, symbolicznej. Ukazane w malarskich wizjach Muzy, Chimery, Harpie, Pytie, Parki, Thanatos – silne kobiety o posągowych kształtach, na wzór greckich posągów lub rzeźb Michała Anioła, ujawniają tajemnicze moce, które kierują losem każdego człowieka i narodu.
Na początku kariery, po krakowskich studiach u Matejki i w Paryżu, jak większość artystów tego czasu Malczewski zainteresował się ludowością. Dał temu wyraz w wiejskich scenach rodzajowych i portretach. Studium chłopki to przedstawienie młodej wieśniaczki. Pobieżny sposób malowania, niedopracowane tło, zwłaszcza po prawej stronie, wskazują na charakter pracy. Można ją uznać za rodzaj wstępnego szkicu bądź rozpoczęty, ale z jakiegoś powodu niedokończony obraz. Postać stojąca bokiem została opracowana dokładniej. Dziewczyna jest ubrana w barwny strój: szeroką, białą spódnicę, czerwony serdak w kwiaty i chustkę. Wprost na nią pada światło wiosennego słońca. Malarz znakomicie uchwycił specyfikę tej osoby. Przedstawił ją w charakterystycznej pozie wiejskiej gospodyni – pewnej siebie, ale nieufnej, z rękami wspartymi na biodrach. Jest to kobieta urodziwa, pełna siły witalnej. Wydaje się wcieleniem artystycznego ideału kobiecości Malczewskiego z wczesnej twórczości.
Bożena Kasperowicz
Inne nazwy
Portret żony Stanisława Wyspiańskiego
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 51 cm, szerokość: 35 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 61.2 cm, szerokość: 45.6 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Mehoffer, Józef
Muzeum Narodowe w Lublinie
Lasocki, Kazimierz
1911
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kietlicz-Rayski, Konstanty
1900 — 1925
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.