
Campagna mesta | Smutny pejzaż Kampanii
pejzaż
1870
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie
Wiek XVII w Holandii określany jest jako złoty. Szybki rozwój gospodarczy zapewniał dobrobyt obywatelom młodego państwa, niezależnego od dotychczasowego protektora, Hiszpanii. Zasobność ich portfeli wpływała na komfort życia. Wiązało się to także z potrzebą zapewnienia sobie wygodnych, estetycznych siedzib. Wzrosło zapotrzebowanie na obrazy, które stały się niezbędnym elementem dekoracji przytulnych, niezbyt obszernych wnętrz mieszczańskich. Zarówno formy, jak i tematy malarskie uległy ogromnemu zróżnicowaniu.
Aby zdobyć mistrzowską biegłość i utrzymać zainteresowanie klientów, liczni artyści holenderscy wyspecjalizowali się w nowych tematach przedstawień. Dużą popularnością cieszyły się niewielkie rozmiarami pejzaże o sugestywnym nastroju, malowane szybką techniką. Pasowały niemal do każdego wnętrza, a mieszczanie holenderscy, którzy zdobywali majątek dzięki własnej pracy, a nie dziedziczeniu, byli skłonni przeznaczyć niezbyt wysokie sumy na widoki „przyjemnych miejsc”, czyli pejzaże.
Niewielki nastrojowy Pejzaż nadrzeczny ze zbiorów lubelskich to przykład charakterystyczny dla tego typu malarstwa i wyraz mody artystycznej oraz kolekcjonerskiej na niewielkie, sprawnie malowane obrazy. Kompozycja nawiązuje do tradycyjnych rozwiązań z kulisową perspektywą wysokich zadrzewionych skarp pierwszego planu otwierającą się na malowniczy, alpejski krajobraz włoski.
Trudno określić i nie można jednoznacznie odczytać, czym się zajmują postaci sztafażu. Wydaje się, że są to po prostu wędrowcy. Ten motyw symbolizował zmienne losy i wędrówkę człowieka przez życie, ale jednocześnie odnosił się do faktycznych doświadczeń podróży. Holendrzy podróżujący w celach handlowych znali, widywali włoskie krajobrazy. Mając ich malarskie wersje we wnętrzach domowych, mogli kontemplować znane sobie widoki, planując kolejne wyprawy.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 28 cm, szerokość: 36 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno, farba olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Rayper, Ernesto
1870
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Imprimerie de la Société lithographie a Geneve
1818
Muzeum Narodowe w Lublinie
Honthorst, Gerrit van
1630 — 1650
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.