Rozeta do obuwia księcia Franciszka I (1577-1620)
1601 — 1616
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Klejnoty i stroje książąt pomorskich
Książę pomorski Franciszek I zmarł 27 listopada 1620 roku. Tuż po śmierci jego ciało zostało odziane w bogaty strój złożony z obcisłego wamsa i sięgających powyżej kolan obficie marszczonych spodni z brokatowego złoto-czarnego materiału o kwiatowym wzorze. Kołnierz i mankiety wykonane były z delikatnej białej koronki. Złocistożółte jedwabne pończochy przewiązane były pod kolanami szerokimi podwiązkami z czarnego jedwabiu, zakończonymi złotą koronką. Kołpak na głowie księcia zdobiony był rzędem barwnie emaliowanych złotych rozet z diamentami i perłami oraz wysadzaną diamentami egretą, podtrzymującą pęk czarnych piór czaplich. Na olśniewający bogactwem strój składała się również biżuteria: medalion z portretem elektora saskiego Jana Jerzego I i dwie saskie odznaki, klejnot IHS, para bransolet o pancerzowym splocie oraz pierścienie.
Przez dwa dni zwłoki księcia pozostawały w jego komnacie, a następnie przeniesiono je w uroczystej procesji do wielkiej sali, w której ustawiono katafalk przykryty kirem, z poduszką wypełnioną pachnącymi ziołami. Salę, podobnie jak inne komnaty, a także wnętrze kościoła zamkowego przystrojono na znak żałoby czarną tkaniną. Ciało księcia wystawione było na widok publiczny w wielkiej sali zamku przez niemal siedem tygodni – a wyznaczeni dworzanie czuwali przy nim dzień i noc. W tym czasie przygotowywano się do głównych uroczystości, wykonano cynowy sarkofag, układano oracje, a także powiadamiano rodzinę i inne dwory o terminie pogrzebu. Jak dużą rolę przywiązywano do sposobu prezentacji zmarłego władcy świadczą dokładne opisy jego ubioru oraz klejnotów, a także reprezentacyjne portrety pośmiertne, na których z wielką dokładnością oddawano wszystkie szczegóły stroju, w tym rozety zdobiące kołpak księcia.
Monika Frankowska-Makała
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 2.3 cm, szerokość: 4.2 cm
Rodzaj obiektu
klejnot, biżuteria, ozdoba nakrycia głowy
Technika
kameryzowanie, emalia żłobkowa, emalia korpusowa, cyzelowanie, fakturowanie, odlew
Tworzywo / materiał
emalia transparentna zielona, emalia transparentna niebieska, emalia transparentna czerwona, emalia opakowa jasnozielona, emalia opakowa niebieska, emalia opakowa biała, złoto
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1601 — 1616
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna