
Beweinung eines Soldaten | Opłakiwanie zabitego żołnierza (Okaleczony żołnierz)
scena alegoryczna
1914
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
Kompozycja Ludwiga Heinricha Jungnickela przedstawia dwa zajadle walczące koguty. Grafika została wykonana na przełomie lat 1915/1916 roku techniką akwaforty i suchej igły i odbita na czerpanym papierze żeberkowym ze znakiem wodnym papierni Van Gelder Zonen-Papier. Znak wodny przedstawia lilię na tarczy pod koroną z liliami oraz inicjał VGL umieszczony poniżej. Odbitka pochodzi z dorocznej teki grafik na rok 1916(?) zawierającej prace kilku twórców. Tekę opublikowało jako dodatek artystyczny wiedeńskie pismo Gesellschaft für vervielfältigende Kunst wydawane przez stowarzyszenie o tej samej nazwie, zajmujące się promocją i rozpowszechnianiem grafiki.
Temat walki kogutów przedstawiany był w sztuce już od czasów renesansu. Malowali je cenieni artyści niderlandzcy XVII wieku, specjalizujący się w przedstawieniach animalistycznych, czyli scenach, w których bohaterami są zwierzęta. Należał do nich Frans Snyders (1579–1657) czy Melchior Hondecoeter (1636–1695). W Anglii i Niemczech temat ten podejmowano w XIX wieku. Henry Alken (1774–1850) umieścił scenę walk kogutów w cyklu Sporting Sketches wydanym w Londynie w 1817 roku, a Wilhelm Busch (1832–1908) wykonał taką kompozycję około 1900 roku. Jungnickel parokrotnie zajął się tematem walki kogutów, stosując różne techniki artystyczne: akwarelę, rysunek ołówkiem podmalowany akwarelą, a także litografię. Omawiana tu kompozycja została powtórzona w lustrzanym odbiciu w 1923 roku.
Ludwig Heinrich Jungnickel urodził się w 1881 roku we frankońskim Wunsiedel, zmarł w 1965 roku w Wiedniu. Studiował na uczelniach artystycznych w Monachium i Wiedniu. Od 1906 roku pracował jako projektant w stowarzyszeniu artystycznym Warsztaty Wiedeńskie. Za jego najważniejsze dzieło uważana jest dekoracja secesyjnego pałacu Stocklet w Brukseli. Posługiwał się chętnie techniką drzeworytu. Od 1908 roku specjalizował się w motywach animalistycznych.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 388 mm, szerokość: 288 mm
odcisk: wysokość: 148 mm, szerokość: 148 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
akwaforta, sucha igła
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy z filigranem
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Geiger, Willi
1914
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Klinger, Max
1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Hofmann, Ludwig von
1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.