Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Wyciski gemm antycznych
Prezentowany obiekt to wycisk gemmy niewielkich rozmiarów - owalny, wypukły na płaskim tle, obwiedziony cienkim marginesem. Wycisk ten wyróżnia się na tle całego zestawu ciemniejszym kolorem masy, z której został wykonany.
Przedstawiona na nim została głowa chłopca z prawego profilu, z lekko kręconymi, spiętymi opaską włosami, w tunice spiętej na ramionach. Pod przedstawieniem widoczna jest grecka sygnatura rytownika gemmy KALES (CADES).
W podobny sposób był wyobrażany Antiochos Wielki, żyjący od 223 do 187 p.n.e., król imperium Seleucydów i jeden z najważniejszych władców hellenistycznych. Znane są też zbliżone w formie wizerunki Ptolemeusza Apiona zm. 96 p.n.e. – ostatniego greckiego władcy Cyrenajki, znanego głównie z tego, że na mocy testamentu przekazał swoje państwo Rzymowi. Nie wykluczone, że obiekt znajdujący się w zbiorach Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie przedstawia młodzieńczy portret któregoś z nich. Podobny wycisk jak opisany znajduje się w „Dactyliothecae universalis” Philippa Daniela Lipperta.
Gemma to kamień szlachetny lub półszlachetny w kształcie okrągłej lub owalnej płytki ozdobiony reliefem. Gemma z reliefem wklęsłym to intaglio (albo integlia), z reliefem wypukłym - kamea. Wykonywane z cennych kamieni o zróżnicowanym warstwowo kolorycie, urzekały pięknem i precyzją wykonania. Były używane jako elementy biżuterii, zdobiły naszyjniki, medaliony, pierścienie, bransolety, tabakierki, szkatułki, zegary, kabinety, itp. Na ich cenę rynkową składała się wartość użytego kamienia, jego opracowanie oraz jubilerska oprawa.
Stanisław Kostka Potocki gromadził swą kolekcję gemm w ramach prowadzonych przez niego badań nad sztuką starożytną, opublikowanych w dziele O sztuce u dawnych czyli Winkelman Polski, wydanej w Warszawie w 1815 roku.
Do celów studyjnych nad ikonografią antyczną służyły badaczom i kolekcjonerom zestawy kopii gemm, wykonywanych ze specjalnie przeznaczonych do tego celu past, tzw. wyciski. Były one wiernymi odbitkami reliefu i kształtu gemm, lecz nie uwzględniały zróżnicowania kolorystycznego. Obecnie w zbiorach wilanowskich znajdują się tylko wspomniane wyciski gemm, pozostałości warsztatu naukowego S. K. Potockiego, natomiast jego kolekcja uległa rozproszeniu.
W zespole 239 zachowanych wycisków wyróżnić należy trzy grupy obiektów. Pierwsza, to wyciski gemm antycznych. Drugą i trzecią grupę stanowią wyciski kopii gemm antycznych i kamieni wykonanych na wzór starożytnych.
Oryginalne gemmy z daktylioteki Lippert’a znajdziesz tutaj: gemma 1, gemma 2;
Ilustracje pochodzą z “Gemmae et sculpturae antiquae depictae”, Agostini, Leonardo, 1699; oraz “A select collection of drawings from curious antique gems; most of them in the possession of the nobility and gentry of this kingdom; etched after the manner of Rembrandt”, Worlidge, T. (Thomas), 1768, vol.2;
Opracowanie: Ewa Jakubowska-Smagieł, dr Ewa Mostowicz-Kapciak, Martyna Miroszewska (na podstawie materiałów Agaty Małkowskiej)
Autor / wytwórca
Wymiary
wysokość: 2,3 cm, szerokość: 1,7 cm
Technika
wyciskanie
Tworzywo / materiał
masa żywiczna; papier; atrament
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna