Talerz z popiersiem Władysława IV
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Majoliki z Nieborowa
Słowo majolika wywodzi się od nazwy wyspy Majorka, gdzie magazynowano ceramikę hiszpańską przeznaczoną na eksport do Włoch. W Polsce majolikę zaczęto produkować około 1880 roku w wytwórni w Ćmielowie pod kierunkiem Stanisława Thiele. Czasy jego ćmielowskiej działalności to krótki epizod. Zapaleniec rozmiłowany w swym fachu – jak o nim mówiono – życie zawodowe związał z manufakturą w Nieborowie, której działalność starał się kontynuować również wtedy, gdy jej fundator, książę Radziwiłł, wycofał się z projektu. Mimo że technologia wyrobu majoliki wcześniej w Polsce była nieznana, to jednak wytwory te docierały tutaj już od XVI wieku z zachodniej Europy.
Fajanse określane mianem majoliki miały czerepy pokryte grubą warstwą nieprzezroczystego cynowo-ołowianego szkliwa malowanego we wzory farbami ceramicznymi wytwarzanymi na bazie tlenków metali. Tak przygotowane naczynia wypalano w temperaturze do 1000–1100 °C. Kolory wówczas zyskiwały intensywne odcienie.
Barwna żardiniera z przedstawieniem rodziny Sobieskich i widokiem pałacu wilanowskiego to jedno z ciekawszych osiągnięć artystycznych manufaktury nieborowskiej. Szkicowo malowane przedstawienie pejzażowe i figuralne podkreśla plastyczny ornament o wyrazistej barwie. Za sprawą Thielego, pracującego wcześniej we Francji, forma naczynia nawiązuje bezpośrednio do rozwiązań manufaktury w Nevers. Dekoracja została zainspirowana pierwowzorem malarskim rozpowszechnionym dzięki grafice. Malarze pracujący w Nieborowie często posługiwali się wzorami graficznymi. Tak postąpiła Helena Rogowska, malarka związana z manufakturą w latach 1880–1885, autorka malatury żardiniery. Stworzyła wysmakowaną kolorystycznie kompozycję o starannym rysunku na imponujących rozmiarów naczyniu.
Portret zbiorowy ukazujący Sobieskiego z rodziną zaprojektowała na podstawie drzeworytu Juliana Schubelera, który ukazał się w „Tygodniku Ilustrowanym” w 1883 roku. Stanowił on graficzne powtórzenie kompozycji obrazu Henriego Gascara z 1691 roku. Żardiniera o pięknej formie jest najwyższej klasy przykładem tendencji historyzującej w polskiej ceramice.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 33 cm, szerokość: 57 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
szkliwienie, zdobienie ceramiki malowaniem, zdobienie ceramiki dekoracją plastyczną
Tworzywo / materiał
fajans
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna