
Antaba w kształcie głowy gryfa
1. ćwierć XIX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Pochodzący ze Szwabii Otton, w młodości kapelan na dworze polskiego władcy Władysława Hermana, później kanclerz cesarza niemieckiego Henryka IV, założyciel wielu niemieckich ośrodków klasztornych, mianowany biskupem Bambergu, zasłynął przede wszystkim jako „Apostoł Pomorza”. Zaproszony przez Bolesława Krzywoustego dwukrotnie wyruszał z misją chrystianizacyjną na Pomorze Zachodnie w latach 1124 i 1128. Przy współpracy tutejszych książąt ochrzcił wielu mieszkańców Pomorza oraz założył i wyposażył liczne kościoły. Tym samym zakończył długotrwały i burzliwy proces chrystianizacji Pomorza Zachodniego, ostatniego niechrześcijańskiego obszaru na mapie ówczesnej Europy. Św. Otton jest patronem archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej, berlińskiej i bamberskiej oraz Pomorza i Pyrzyc.
Powstanie rzeźby jest wiązane z fundacją księcia pomorskiego Barnima III i średniowieczną zabudową wzgórza zamkowego w Szczecinie. Motyw gryfa na zapince kapy biskupa potwierdza książęcy charakter fundacji. Pierwotnie rzeźba stanowiła prawdopodobnie dekorację kościoła św. Ottona wybudowanego w 1346 roku a zburzonego w XVI wieku w wyniku rozbudowy rezydencji książęcej. Do 1934 roku była wmurowana w tak zwaną wieżę dzwonów, od strony dziedzińca menniczego. Wówczas zastąpiono ją kopią, a oryginał umieszczono na ekspozycji Pomorskiego Muzeum w Szczecinie.
Symbolika rzeźby jest związana z upamiętnieniem dzieła chrystianizacji Pomorza. Ukazana na konsoli powyżej herbu siedząca para to prawdopodobnie Warcisław I i jego pochodząca z Saksonii żona Heila, którzy jako pierwsi przyjęli chrzest z rąk biskupa Ottona w czasie jego misji i zasłużyli się w organizacji Kościoła na schrystianizowanym Pomorzu.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 225 cm, szerokość: 44 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba monumentalna
Technika
kucie, rzeźbienie
Tworzywo / materiał
piaskowiec
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1. ćwierć XIX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Mores, Jacob starszy
około 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
XV wiek
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.