treść serwisu

Portret Augusta II Sasa

Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie
XVII i XVIII wieku

Nota popularyzatorska

August II Mocny (1670–1733) był elektorem Saksonii jako Fryderyk August I i elekcyjnym królem Polski – pierwszym z dynastii Wettynów. Jego przydomek zazwyczaj jest wiązany z nieprzeciętną siłą, dzięki której potrafił podobno zginać podkowy gołymi rękoma. W rzeczywistości jednak Mocnym nazwano go dopiero sto lat po śmierci, i to nie w Polsce, lecz w Saksonii, która rozkwitła pod jego rządami i zyskała na znaczeniu politycznym. W Polsce szło mu znacznie gorzej. Wprawdzie planował wiele reform, jednak większości nie udało się wprowadzić, gdyż szlachta – przekupiona przez obce mocarstwa – zrywała co drugi sejm. Przez cały okres panowania starał się przywrócić monarchię absolutną i w tym celu wchodził w sojusze z sąsiadami. W zamian za pomoc obiecywał im ustępstwa terytorialne z ziem Rzeczypospolitej, a tym samym zainicjował plany rozbioru Polski. Wprawdzie doprowadził do stworzenia armii zawodowej, wyludnione tereny zasiedlał osadnikami z zachodniej Europy, rozbudował i upiększył stolicę, ale też wciągnął Rzeczpospolitą w wyniszczającą wojnę północną i rujnował jej skarb, wydając gigantyczne sumy na zaspokajanie kosztownych zachcianek. Dla rozgrywki politycznej podsycił konflikty religijne, okazując – niewidzianą wcześniej w Polsce – surowość wobec uczestników tak zwanego tumultu toruńskiego. Podkowy podobno łamał, ale tylko specjalnie przygotowane w celach propagandowych. Historycy ocenili go surowo i niejednoznacznie. Żadnych natomiast wątpliwości nie miał nadworny malarz – Louis de Silvestre – w którego warsztacie powstał pośmiertny portret króla. Obraz głosi jego chwałę: zwycięskiego wodza z regimentem w dłoni, wybitnego króla Polski z Orderem Orła Białego, który sam ustanowił w 1705 roku, i męża stanu o znaczeniu międzynarodowym, czego dowodzi Order Złotego Runa – jedno z najwyżej cenionych odznaczeń, sięgające tradycją XV wieku. Napis nad głową, w którym nazwano go ojcem ojczyzny w dobroci swej wprowadzającym pokój, to swoista wisienka na torcie tego panegiryku.

Barbara Czajkowska



Sygnatury i napisy:

Napis: u góry; AUGUSTUS II | ELECTOR SAXONIAE IN REGEM EST PUBLICUM | INTERIUS EXTERIUSQ PACIFICAVIT, CAMENECUM A TURCIS | SINE EFFUSIONE SANGUINIS VINDICAVIT, PEREM PATRIAE DICI SE | MERUIT, PRINCEPS POTENS ET MAGNANIMUS, SINGULARI BONITATE | REGNUM IN PACE GUBERNANDO, REGNAVIT ANNIS 37 OBIIT | VARSAVIAE A 1733

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Silvestre, Louis de (1675-1760)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 159 cm, szerokość: 106 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika olejna

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1733 — 1734

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Drezno (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/946/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd