treść serwisu

Maria Kazimiera Sobieska jako Jutrzenka

Obraz

Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek

Nota popularyzatorska

Maria Kazimiera Sobieska jako Jutrzenka
Kolejny obraz z dawnej kolekcji Potockich, właścicieli zamku łańcuckiego jest swoistym portretem Marii Kazimiery Sobieskiej, królowej Polski przedstawionej jako Jutrzenka w otoczeniu trzech puttów - personifikacji wiatrów. Jeden z nich trzyma kosz z  różami, drugi niesie zapaloną pochodnię zwiastującą nadejście jutrzenki, trzeci leje wodę z trzymanego przez siebie dzbana (poranna rosa). Pod postacią puttów kryją się trzej synowie pary królewskiej czyli Jakub, Aleksander i Konstanty. Królowa w powłóczystych szatach i wianku na głowie sypie róże z kosza trzymanego przez jednego z wiatrów. Obraz w kształcie tonda jest XIX wieczną kopią z plafonu znajdującego się w Gabinecie Zwierciadlanym pałacu w Wilanowie (Muzeum Pałacu króla Jana III). Oryginał jest dziełem Jana Reisnera, polskiego malarza i architekta związanego z dworem króla Jana III Sobieskiego – wraz z Jerzym Szymonowiczem – Siemiginowskim ozdabiali pałac królewski w Wilanowie. Maria Kazimiera de la Grande d Arquien (ur w 1641 r, zm. w 1716 r) była córką francuskiego markiza i ochmistrzyni dworu Ludwiki Marii Gonzagi, późniejszej królowej Polski, żony Władysława IV Wazy. Wraz z Marią Gonzaga, jako czterolatka Maria Kazimiera przybyła do Polski, gdzie w 1658 r wyszła za mąż za Jana Zamoyskiego, wojewodę sandomierskiego, który zmarł kilka lat po ślubie. Będąc młodą wdową w lipcu 1665 r została żoną Jana Sobieskiego. Co warte podkreślenia było to małżeństwo zawarte z miłości, co było rzadkością w tamtych. Z Janem Sobieskim miała trzynaścioro dzieci, z których dorosło tylko czworo. Królową Polski została w lutym 1676 r. Po śmierci Jana III Sobieskiego wyjechała do Francji, gdzie zmarła. Jutrzenka (inaczej Eos lub Aurora) to jedna z tytanid, bogini świtu i zorzy porannej która rozpraszała mroki nocy i zwiastowała światło dnia ludziom, stąd przedstawienie Marii Sobieskiej (zwanej Marysieńką) jako tej bogini podkreślało jej rolę jako „niosącej światło dla ludu”.

Bożena Rybkowska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

kopia wg Claude Calot

Rodzaj obiektu

rysunek, malarstwo

Technika

olej

Tworzywo / materiał

drewno, płótno

Czas powstania / datowanie

XIX wiek

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum - Zamek w Łańcucie

Numer identyfikacyjny

S.1421MŁ

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd