treść serwisu

Pejzaż bagienny z okolic Kopytnika | Manhagener Moor

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Max Kühn urodził się w szczecińskiej rodzinie prowadzącej zakład krawiecki. Do tego zawodu przygotowywany był także przyszły artysta, który w tradycyjnym siadzie tureckim na stole krojczego rysował na swoich mankietach. Za wstawiennictwem jednego z klientów ojca mógł ostatecznie porzucić naukę rzemiosła, by w latach 1911–1914 podjąć studia w ośrodku kształceniowym przy berlińskim Muzeum Sztuk Użytkowych. Po ich ukończeniu powrócił do Szczecina, gdzie do 1945 roku zajmował pracownię przy Kaiser-Wilhelm-Straße (dziś plac Lotników). Wyspecjalizował się w pejzażu i wedutach, które tworzył jeszcze przed wyjazdem do stolicy, zapewne z inspiracji nauczyciela gimnazjum miejskiego Theodora Kugelmanna. W latach dwudziestych XX wieku często odbywał wycieczki krajoznawcze, których pokłosie stanowiły cykle rysunkowe i obrazy olejne. Kontynuując tradycję północnoniemieckich romantyków – z Casparem Davidem Friedrichem na czele – Kühn wybierał motywy nie tylko atrakcyjne wizualnie, lecz także istotne ze względów historycznych i politycznych. Należał do nich Pejzaż bagienny z okolic Kopytnika na ziemi drawskiej, uwieczniony w lipcowy dzień 1926 roku. Niemiecka nazwa osady, Manhagen, oznaczając miejsce obronne w lesie, stanowiła zapewne świadectwo trzynastowiecznej kolonizacji saksońskiej. Identyczne miana nadawano granicznym grodom w szerokim pasie od Meklemburgii, przez Rugię po Pomorze Tylne. Dyskurs kresowy i ekspansyjny należał w okresie międzywojennym do najsilniejszych, zwłaszcza w Marchii Granicznej Poznańsko-Zachodniopruskiej (Grenzmark Posen-Westpreußen), która obejmowała tereny historycznego Pomorza z Drawskiem i graniczyła z Wielkopolską oraz polskim województwem pomorskim. Uchwycenie piękna mokradłowego pejzażu z purpurowym niebem i czerwieniejącymi źdźbłami traw miało zatem wydźwięk patriotyczny, wskazujący na długą metrykę niemieckiego osadnictwa na tych terenach.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z lewej; MNS/Szt-1118 | "PEJZAŻ BAGIENNY Z OKOLIC MAUNHAGEN", | Max Kühn, Pom. Zach., 1926 r., | ol/pł, 66,5 x 86,5 cm
  2. Napis: na verso u dołu z lewej; P.S.129
  3. Nalepka/naklejka: na verso u góry z lewej; Uniwersytet Mikołaja Kopernika | Nr inw. zakładu 395 Nr dokumentacji ... | prace wykonał (a) LUDMIŁA TYMIŃSKA rok ... | pod kierunkiem MGR ELŻBIETY SZMIT-NAUTS | zabiegi PEŁNA KONSERWACJA : PROSTOWANIE, KONSOLIDA- | CJA, OCZYSZCZANIE, KITOWANIE, PUNKTOWANIE, | WERNIKSOWANIE
  4. Napis, znak odręczny: na verso u góry z lewej; na verso u dołu z prawej; Manhagener Moor | Jŭli 1926
  5. Sygnatura: na recto u dołu z lewej; Max Kühn | 1926

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Kühn Max (1888–1970)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 65.5 cm, szerokość: 96.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

olej

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

1926

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kopytnik (Pomorze Zachodnie, Polska)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1118

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd