treść serwisu

Łoś na trzęsawisku

Nota popularyzatorska

Henryk Weyssenhoff na przełomie XIX i XX wieku cieszył się dużym uznaniem i popularnością jako znakomity pejzażysta, piewca polskiego krajobrazu. Pochodził ze starej rodziny szlacheckiej osiadłej w Inflantach. Za udział ojca w powstaniu styczniowym całą rodzinę skazano na zesłanie. W drodze na Syberię lekcji rysunku udzielał małemu Henrykowi brat Józefa Kraszewskiego. Po powrocie do kraju Weyssenhoff uczęszczał do warszawskiej szkoły rysunkowej Wojciecha Gersona. Za namową Henryka Siemiradzkiego podjął studia w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych, następnie, wzorem wielu polskich artystów 2. połowy XIX wieku, w Monachium, gdzie przyjaźnił się między innymi z Alfredem Wieruszem-Kowalskim. Regularnie wyjeżdżał do Paryża, gdzie poznawał aktualne tendencje w sztuce europejskiej. Mieszkał w rodzinnym majątku Russakowicze na Białorusi. Fascynacja pięknem tego regionu znalazła wyraz w twórczości, która jest niemal epicką opowieścią o tamtejszej przyrodzie. Z upodobaniem odtwarzał krajobrazy oglądane w różnych porach roku i dnia: ostępy puszcz, leśne głusze, zacisza z dworkami, cmentarze, rozległe łąki, moczary. Na obrazach przyroda nie jest zmącona obecnością człowieka, zachowuje coś z pierwotnego dostojeństwa, pojawiają się jedynie zwierzęta: psy, niedźwiedzie, łosie, głuszce.

Obraz Łoś na trzęsawisku to przykład lirycznego, melancholijnego przedstawienia fragmentu natury poleskiej. Artysta kilkakrotnie powracał do motywu bagiennego torfowiska z pdòkami (stogami siana na palach) zasnutego poranną mgłą, po którym wędruje łoś (Łoś, Tęsknota I, Tęsknota II, Przeczucie). Weyssenhoff wydobywał klimat swoich realistycznych kompozycji, umiejętnie posługując się subtelnym rysunkiem i wysmakowanym kolorem, wzbogacając swój sposób przedstawiania natury o doświadczenia impresjonistów. Przez współczesnych był określany mistrzem pejzażu nastrojowego. Jego pejzaże często skrywają symboliczno-metafizyczne treści odwołujące się do skojarzeń narodowo-patriotycznych (Cmentarz, Przeczucie, Ślad).

Warto pamiętać, że Weyssenhoff był także cenionym ilustratorem – tym gatunkiem twórczości zajmowało się wówczas wielu znanych artystów. Przykładem tej sztuki w jego wydaniu jest cykl ilustracji do powieści kresowej Sobol i panna autorstwa brata malarza, Józefa.

Bożena Kasperowicz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Weyssenhoff, Henryk (1859-1922)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 85.5 cm, szerokość: 136 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 100.5 cm, szerokość: 151 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika olejna

Czas powstania / datowanie

1903

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/164/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd